Produsele si serviciile furnizate de farmacie s-au multiplicat si imbogatit de-a lungul timpului.
Produsele si serviciile furnizate de farmacie s-au multiplicat si imbogatit de-a lungul timpului.
Consumatorul de astazi are tendinta de a se preocupa mult de sanatatea sa. Este exigent, superficial informat de reviste sau rubrici TV, iar pentru satisfacerea exigentelor starii de bine cotidiene se adreseaza frecvent farmaciei. De la simbol cvazi-magic in fata durerii (in farmacie se cauta un remediu la un „rau”) la centru de sanatate, farmacia adauga intrumentelor sale de marketing si comunicare, unul nou, de importanta strategica, vitrina.
Vitrina unui magazin, ca si aceea a unei farmacii, reprezinta primul contact pe care clientul – pacient il are cu structura comerciala. Ea poate fi „biletul” unei prime vizite si se bazeaza pe buna impresie pe care o face trecatorului.
Este deci un prim contact cu potentiala clientela si un important mijloc de comunicare profesionista si competenta, de informare si consiliere, initiatoarea unui raport de fidelizare.
Principalul sau rol este acela de atragere a atentiei fie si pentru cateva secunde si de a imprima in client un mesaj capabil sa stimuleze sau sa releve o nevoie sau o necesitate. Este, in consecinta, esential ca aceasta sa fie gestionata in egala masura in mod facil, dinamic, modern si economic.
Produsele si serviciile furnizate de farmacie s-au multiplicat si imbogatit de-a lungul timpului. In consecinta farmacistul trebuie sa fie in masura sa comunice personal sau prin mijloace auxiliare vizuale, contand inclusiv pe caracteristicile tehnice si comerciale ale locatiei, arhitecturii acesteia, mobilierului.Vitrina poate „comunica noul”si poate interactiona cu consumatorul aflat in afara farmaciei. Ea poate fi deci decorativa, comunicativa sau tehnologica.
Vitrina farmaciei, fie ca este interna sau externa trebuie sa fie in asa fel realizata cu teme si intrumente care sa reflecte valentele serviciilor oferite. Trebuie in acelasi timp sa rezerve un spatiu pentru valorificarea profesionala a produselor si a campaniilor informative.
Pentru a atrage, vitrina trebuie sa contina anumite obiecte caracteristice, pliante si banere, produse dermatologice, OTC si parafarmaceutice variate. Dispunerea lor nu poate fi intamplatoare, pentru ca de ordinea expunerii poate depinde intrarea viitorului client in farmacie. Aici intervine bunul gust al farmacistului sau al specialistului angajat sa amenajeze vitrina. Si pentru a combate aspectul usor rece care poate face din farmacie un loc mai putin prietenos, un plus de intimitate si personalizare il pot aduce plantele ornamentale.Este insa esential ca acestea sa aiba un aspect sanatos, pentru a nu obtine efectul invers acela de vitrina „prafuita”, neingrijita.
La fel de important este iluminatul si coloristica vitrinei, care trebuie gandite astfel incat sa puna in valoare produsele expuse prin culoare si jocuri de lumini si umbre.
Farmacia spre trade marketing
Evolutia comportamentului cumparatorului impune prin mecanisme cauza-efect variatii ale tehnicilor de comercializare si expunere a produselor, intr-o continua cursa pentru maximum de vizibilitate posibila.
Largul consum furnizeaza numeroase exemple derivate din studiul stiintific al acestei relatii, vizibila in business-ul si profitabilitatea produselor din categoriile „alimentar” si „sanatate si ingrijire”.
Cercetarile din ultima vreme releva orientarea farmaciei spre trade marketing, spre studiul comportamentului consumatorilor si spre strategia de expunere eficienta.
S-a constat ca in vitrina farmaciilor 39,1% dintre suporturile comunicative fac referire la produsele la care se face reclama in mass-media, 33,8% se refera la produsele expuse prin rotatie determinata de cauzalitatea expozitionala, procentul de 18,9% este rezervat noutatilor, iar 8,2% produselor exclusive.
Printre elemente strategice ale unui punct de vanzare se numara pretul si suporturile cu informatii asupra produselor, suporturi destinate in egala masura atat consumatorilor cat si farmacistilor.
Principalele motivatii ale expunerii produselor atat in farmacie cat si in vitrina ei sunt strans legate de produsele care favorizeaza si impun achizitia de impuls.
In cate moduri poate „vorbi” medicamentul unor oameni care nu sunt profesionisti ai sistemului sanitar? Raspunsul depinde de sursele de informare luate in considerare, oficiale sau complementare. Daca cele oficiale sunt mai putin controlabile, tinand de politica sanitara promovata de autoritatea de resort, cele complementare, nu in totalitatea lor, sunt si la indemana farmacistului si a spiritului sau antreprenorial. Depinde acum de fiecare in parte daca se foloseste de tehnicile marketingului modern pentru dezvoltarea unitatii sale sau ramane cramponat de nostalgia vechii farmacii.
Leave a reply
Leave a reply