A trecut si luna ianuarie a noului an 2011, iar
situatia economica a farmaciilor, nu numai ca nu s-a
imbunatatit, dar se indreapta cu pasi mari spre dezastru!
Am decis sa ii informam pe decidenti cu privire la
aceasta situatie, fara precedent, in care se gaseste
sectorul farmaceutic in momentul de fata. Poate asa,
isi vor apleca privirea si catre noi.

Am intocmit o radiografie
complexa a situatiei in care
au fost aduse farmaciile din
Romania de catre Sistemul de
Asigurari Sociale de Sanatate
romanesc, situatie pe care am adus-o la
cunostinta autoritatilor statului, de la care
asteptam o rezolvare cat mai rapida.

Termenele de plata in sectorul
farmaceutic in crestere accentuata

Termenele de plata pentru facturile
emise de farmacii, catre casele de asigurari de
sanatate, aferente medicamentelor eliberate
asiguratilor, sunt reglementate de prevederile
Contractului-cadru si de Normele metodologice
de implementare a lui.

Evolutia acestora a fost variata de-a lungul
timpului si a cunoscut o crestere foarte
mare in anul 2009.

Dupa cum se observa in graficul 1, in
perioada 2003 – 2007, termenul legal pentru
decontarea medicamentelor compensate
si gratuite, a fost de 90 zile (programele
nationale nu se eliberau in farmacii), in
2008, termenul a fost redus la maximum 60
zile, iar in cazul medicamentelor din cadrul
programelor nationale eliberate prin farmaciile
cu circuit deschis, acesta a fost reglementat
initial la 45 de zile si ulterior, a scazut
la 30 zile.

Incepand cu luna octombrie 2009, pe
fondul crizei financiare in care se afla fondul
de asigurari de sanatate in acel moment,
termenele de plata au fost marite de aproape
4 ori, de la 60 de zile la 210 zile in cazul
medicamentelor compensate si gratuite si de
la 30 zile la 120 zile in cazul programelor
nationale.

Aceasta crestere a termenelor de plata
a fost impusa in octombrie 2009, ca o
situatie exceptionala si provizorie, care sa
permita efectuarea platilor din bugetul
anu lui urmator. Chiar daca la acea vreme
autoritatile au sustinut ca e nevoie de gasirea
unor solutii la aceasta situatie, admitand ca
termenele de plata sunt ruinatoare, acest lucru
nu s-a intamplat, intrucat tentativele de
gasire a unei solutii de factoring au esuat
(Ministerul de Finante neputand sa angajeze
garantii peste nivelul agreat cu Fondul Monetar
International). Astfel, aceste termene
de plata total nesustenabile pentru farmacii
si industria farmaceutica au devenit o
permanenta, ele fiind in vigoare pe tot parcursul
anului 2010.

In plus, incepand cu anul 2011, intentia
autoritatilor este de a mari, si mai mult,
termenele de plata, in cazul programelor
nationale de asigurari de sanatate, de la 120
de zile, cat este in prezent, pana la 210 zile,
incluzand si perioada de 30 de zile de validare
a facturilor.

Situatia de fapt – de la lege
la realitate

Termenele legale de plata, impuse de
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, in
contractele cu farmaciile, sunt foarte lungi
si total nesustenabile pentru industrie. Cu
toate acestea, nici macar termenele reglementate
prin actele normative nu sunt respectate,
in realitate acestea fiind mult mai mari. Mecanismele
prin care termenele de plata sunt
prelungite in practica cu mult peste prevederile
legale sunt urmatoarele:

Nerespectarea termenelor legale
de plata

Nerespectarea acestor termene, si asa
nesustenabile, este dublata de lipsa oricarui
mijloc din partea farmaciei de a obliga
partenerul contractual sa isi respecte
obligatiile contractuale.

In lipsa oricaror dobanzi, penalitati sau
alte sanctiuni pentru neefectuarea platilor,
casele de asigurari efectueaza platile cu intarziere,
in functie de disponibilitatea fondurilor,
neavand niciun factor de constrangere. Farmaciilor nu le ramane decat sa
astepte plata facturilor si sa gaseasca alte mijloace
financiare de acopere a costurilor de
functionare a farmaciei.

Fenomenul intarzierilor de plata se
accentueaza de la luna la luna. Astfel, in decembrie
2010 se inregistreaza facturi cu scadenta
depasita chiar si peste 300 de zile.

Refuzul de primire a facturilor

Casele de asigurari refuza inregistrarea
facturilor farmaciilor in momentul in
care sumele respective depasesc fondurile
bugetare alocate si inregistreaza si accepta
la plata, facturile farmaciilor, doar in limita
fondurilor aprobate, indiferent de suma
aferenta medicamentelor eliberate de farmacii
asiguratilor, in cadrul prevederilor contractuale.
Facturile neacceptate la plata, raman
neinregistrate la societatile farmaceutice,
urmand a fi anuntate de casele de asigurari
daca, si cand sa depuna aceste facturi, in
functie de momentul primirii de fonduri suplimentare.
Conform informatiilor culese din teritoriu,
exista, la aceasta data, un stoc de facturi
neinregistrate la Casele Judetene de Asigurari
de Sanatate, de aproximativ 438 de milioane
RON (102 milioane Euro).

Astfel, la termenele de plata de 210 zile se
mai adauga perioada de la momentul emiterii
facturilor respective pana la momentul
inregistrarii lor de catre CJAS si care au o
vechime incepand cu 300 de zile.
Aceste situatii afecteaza foarte grav situatia
economica a farmaciilor, dar si bugetul
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate:
casele de asigurari nu au vizibilitate asupra
datoriilor reale, ele nu figureaza cu nicio
datorie si nu au nicio obligatie exigibila de
plata.

In schimb, farmaciile inregistreaza credite
catre furnizori, sunt obligate la inregistrarea
facturilor aferente in contabilitate, la
plata impozitelor directe si indirecte, cu toate
ca, nefiind inregistrate la Casele de asigurari,
nu au nicio predictibilitate in ceea ce priveste
recuperarea acestor sume pentru care medicamentele
au fost eliberate pacientilor.

Sinteza situatiei pietei
de medicamente

Conform datelor furnizate de CEGEDIM,
extrapolate pentru perioada noiem brie
2009 – octombrie 2010, la pret de farmacie,
piata de medicamente Rx s-a ridicat la
1,9 miliarde de Euro. Din aceasta, facturile
achitate in termen, au fost de 1,2 miliarde de
EURO (curs mediu de 4,3 RON=1EURO).

Sincopele de plata

In ultimul an si jumatate, platile catre
farmacii au fost facute, nu in functie de
termenele prevazute de actele normative
in vigoare, ci in functie de disponibilitatea
fondurilor alocate pentru medicamente, din
fondul de asigurari de sanatate.

Astfel, lipsa fondurilor a determinat sincope
in platile catre farmacii, situatii care
au fost acoperite legal de catre autoritati,
prin diverse mecanisme, precum prelungirea
termenelor legale de plata, amanarea platilor
peste termenele legale sau neinregistrarea
facturilor.

Septembrie 2009 – ianuarie 2010:
suspendarea platilor catre farmacii

Motivul: Casa Nationala de Asigurari
de Sanatate nu a mai dispus de fonduri
pentru plata facturilor emise incepand
cu luna iulie 2009, pentru medicamentele
elibe rate asiguratilor in luna iunie
2009. Astfel, toate platile care trebuiau
facute, incepand cu luna septembrie
2009, au fost amanate pana in ianuarie
2010, in aceasta perioada (septembrie
2009 – ianuarie 2010) nemaiefectuandu-
se nicio plata catre farmacii.

Mecanismul implementat: CNAS a prelungit
termenelor legale de plata, cu numarul
de zile necesar, astfel incat, urmatoarele plati
sa fie facute din bugetul anului urmator.

Iunie – august 2010: decontarea
partiala catre farmacii

Motivul: au inceput sa fie epuizate fondurile
alocate pentru medicamente, casele
judetene de asigurari de sanatate aflate in
aceasta situatie, nemaiavand bani pentru
plata tuturor facturilor aferente medicamentelor
eliberate.

Mecanismul implementat: casele de
asigurari de sanatate au efectuat plati partiale
a facturilor aferente medicamentelor eliberate
si au intarziat la plata, unele dintre facturi;
in acelasi timp au refuzat primirea si
inregistrarea facturilor farmaciilor, fapt care
constituie o frauda la Legea 119/ 2007 privind
masurile pentru combaterea intarzierii
executarii obligatiilor de plata.

Chiar daca platile nu au fost suspendate
de tot, ca in perioada septembrie 2009 – ianuarie
2010, acestea au fost facute sporadic,
total nepredictibil si doar pentru o parte din
facturi, in functie de fondurile disponibile.
Platile au fost reluate si casele de
asigurari au inceput sa primeasca facturi la
plata dupa rectificarea aprobata la sfarsitul
lunii august 2010.

In lunile urmatoare (octombrie – noiembrie
2010), insuficienta fondurilor necesare
a determinat refuzul inregistrarii la plata, a
unui numar din ce in ce mai mare de facturi.
Practic, casele de asigurari de sanatate deconteaza farmaciilor doar sumele de care
dispun in buget si asteapta rectificari bugetare
pentru a plati diferenta sumelor aferente
medicamentelor eliberate pacientilor,
in perioadele dintre rectificari existand sincope
majore in platile efectuate catre furnizorii
de medicamente.

Sanctiuni inexistente pentru
nerespectarea termenelor
de plata

In Romania, actele normative in domeniul
asigurarilor nationale de sanatate, in vigoare,
nu prevad cai de recurs ale agentilor economici,
in speta a farmaciilor, in caz de intarziere
a platilor de catre CNAS si nici penalitati
sau dobanzi aferente intarzieri lor. Cu toate
ca, acestea afecteaza conside rabil gestionarea
financiara, plata salariilor si aprovizionarea cu
medicamente a farmaciilor.

Astfel, cu toate ca Directiva 2000/ 35
privind combaterea platilor intarziate
este transpusa in legislatia nationala prin
Ordonanta de Urgenta nr. 119/ 2007 privind
masurile pentru combaterea intarzierii
executarii obligatiilor de plata rezultate din
contracte comerciale, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 118/ 2008, Contractul cadru
si normele de aplicare nu contin penalitatile
de intarziere prevazute la nivelul dobanzii de
referinta a Bancii Nationale Romane.

La aceasta se adauga lipsa unor mecanisme
impartiale de solutionare rapida a
eventualelor litigii, precum si existenta in
raporturile contractuale doar a sanctiunilor
pentru furnizori, care sunt disproportionate
fara de obligatiile incalcate, putand ajunge
pana la 60% din valoarea medicamentelor
care au fost primite de asigurati.

Este de subliniat si faptul ca, actiunile
de revendicare in justitie a drepturilor de
catre farmacii, practic este sanctionata, prin sus pendarea contractului, pana la
solutionare.

„Decontarea medicamentelor cu si fara
contributie personala in tratamentul ambulatoriu
eliberate de farmacii conform contractelor
incheiate se suspenda de la data
de inregistrare a documentului prin care se
constata nesolutionarea pe cale miabila a
unor litigii intre partile contractante doar
pana la data la care contravaloarea acestor
medicamente atinge valoarea concurenta
sumei care a facut obiectul litigiului, in
conditiile stabilite prin norme.”

Directiva 2000/ 35/ CE privitoare la
combaterea platilor intarziate, prevede posibilitatea
de a reclama dobanzi legale, cand
plata se face cu intarziere.

In plus, o noua Directiva este in curs de
aprobare, prin care termenele de plata in domeniul
sanatatii vor trebui reduse la maximum
60 de zile, incepand cu 2013.

Statele membre Uniunii Europene au
inceput sa faca demersuri pentru implementarea
acestei noi directive.

Termenele de plata catre farmacii, in
statele membre, nu depasesc 90 de zile.
Romania s-a angajat, fata de FMI, sa elimine
tot stocul de arierate pana la finele lunii
aprilie 2011.

Termenele de plata in statele
membre

Mai multe state europene au facut demersuri
pentru a reduce platile intarziate,
anticipand adoptarea noii Directive pentru
combaterea platilor intarziate, iar in unele
cazuri au depasit prevederile Directivei.

Bulgaria – Ministerul de Finante a
anuntat cresterea dobanzii de intarzi ere
a platii la 10% sau 20%, ca o masura
preventiva.

Franta – legea pentru modernizarea
economiei adoptata in August 2008 prevede
reducerea platilor publice la 30 zile, incepand
cu 1 iulie 2010.

Portugalia – Guvernul a aprobat programul
„Plateste la timp”, pentru a reduce
intarzierile de plata, stabilind o tinta de 30 –
40 de zile ca termen de plata.

Marea Britanie – Guvernul si-a luat angajamentul
de a face plati in termen de maximum
10 zile.

Cu toate ca au existat afirmatii din
partea Ministerului Sanatatii referitoare la
faptul ca Romania nu ar fi singura tara cu
astfel de termene de plata, trebuie precizat
ca aceasta informatie este adevarata, doar in
ceea ce priveste termenele de plata catre spitale
si nu catre farmacii.

Datoriile din sectorul farmaceutic
– pe agenda FMI. Angajamentul
Romaniei fata de FMI

Fondul Monetar International considera
ca acumularea de arierate si in mod special
necunoasterea nivelului acestora constituie
un risc major pentru economia Romaniei.
Astfel, in cadrul Memorandumului
Tehnic de Intelegere cu FMI semnat la 16
iunie 2010, Guvernul Romaniei se obliga sa
respecte criteriile de performanta impuse.

Intre aceste criterii de performanta,
exista Criteriul de performanta privind neacumularea
de arierate interne de catre Bugetul
General Consolidat.
De asemenea, FMI solicita raportarea
cu regularitate a datelor privitoare la criteriile de performanta agreate cu Guvernul
Romaniei.

Astfel, in ceea ce priveste, stocul de
arierate, Ministerul de Finante are obligativitatea
raportarii totalului de sume de plata
si arierate totale ale Bugetului General Consolidat
dupa cum urmeaza:
– preliminar lunar, in decursul lunii
urmatoare;
– trimestrial, in termen de 55 zile.

Incalcarea frecventa
a angajamentului cu FMI

Practicarea la scara larga a neprimirii
facturilor farmaciilor de catre casele de
asigurari de sanatate si necentralizarii datoriilor
din sistemul de sanatate, constituie,
nu doar fapte de natura sa denatureze
piata concurentei in Uniunea Europeana, ci
si o incalcare grava a angajamentelor fata de
FMI, dar si mai grav, duce la punerea in pericol
a stabilitatii economice a Romaniei.
Plata unei parti a arieratelor din sanatate,
la presiunea FMI, in luna august 2010, nu a
fost dublata de nicio masura structurala care
sa nu mai permita acumularea altor datorii
ascunse, a caror valoare este estimata la 102
milioane Euro.

Leave a reply