Interviu cu dr. Radu Dop,director general al Spitalului Euroclinic
Cata nevoie are actualul sistem de sanatate de initiativa privata in domeniu?
As incepe cu o consideratie generala. Sistemele de sanatate au nevoie de dimensiunea privata. Criza perpetua si globala de fonduri din Sanatate dovedeste ca tipul de gestiune din sistemul public a ajuns la limita rezonabilului. Diferenta de la 15% in SUA la 3,8% la noi este o plaja de buget de Sanatate care demonstreaza ca se poate muri cu putin, se poate muri si cu mult. Dar calitatea serviciilor pune in vedere dezvoltarea cunoasterii pacientului, dezvoltarea stiintelor medicale, a profesiei medicale. Presupune etalarea pe mai multe nivele.
Daca Mayo Clinic are deja trei nivele de calitate (jos – foarte bun, excelent si extraordinar – sus), inseamna ca pacientul trebuie sa aiba dreptul la optiune. Nu la calitatea actului medical, dar la viteza cu care se desfasoara, la mediul in care se desfasoara. Trebuie sa iti poti alege. Cand vrei sa mergi pe autostrada platesti ceva in plus, vrei sa mergi pe drumul comunal, mergi pe drumul comunal. Optiunea este un drept fundamental. Ca dreptul la Sanatate, ca dreptul la exprimare. De aceea, privatul vine si sublinieaza ideea ca intre business-urile lumii vii, business-ul de Sanatate este unul dintre cele mai mari.
La ora actuala in Sanatate se cheltuiesc, la nivel global, peste trei trilioane de dolari anual. Un asemenea business, gestionat prin regulile deontologice si etice ale practicii medicale nu mai este posibil. Tehnologia, mijloacele terapeutice, farmaceutice presupun abordarea la un alt nivel calitativ.
Si atunci privatul vine si dovedeste ca acest mare business poate deveni si mai mare, in momentul in care se va discuta nu de boala, ci de sanatate, se va discuta de cresterea performantei umane. Te nasti bogat biologic ca sa ai o existenta biologica si sociala, trebuie sa iti pastrezi potentialul biologic cu care te-ai nascut sau chiar sa-l cresti. Pentru asta, Sanatatea trebuie sa devina rentabila, ca orice afacere. De fapt, Sanatatea este o dimensiune, este o resursa strategica a fiecarei natiuni, a civilizatiei in general si trebuie sa devina rentabila. Privatul poate sa dovedeasca sau dovedeste peste tot, ca in Sanatate nu sunt numai cheltuieli, sunt si investitii care pot sa devina rentabile. De aceea, prezenta privatului, mai ales in conditii de criza, cum este situatia tarilor in curs de dezvoltare, este un exercitiu benefic de crestere rapida a calitatii, de rentabilizare, si asta se poate induce in sistemul public numai facand un parteneriat bun public-privat.
Institutia aceasta (Spitalul Euroclinic) este un exemplu al unui model stralucit care a cucerit o buna parte din lume. 80% din medicina americana este privata. Colocatiile parteneriatului public-privat erau PPP (public privat partnership), iar acum sunt PPPP (pilot public privat partnership). Australia a avansat intr-o perioada foarte scurta de timp, promovand aceste colocatii. Colocatiile iau competenta din public; dupa ce termina serviciul, traverseaza un coridor ca la noi, aici, intra in alta lume, se exprima profesional si social la un alt nivelCand te intorci a doua zi in public ai invatat ceva, vorbesti altfel, privesti economic altfel, pentru ca dimensiunea antreprenoriala incepe si se dezvolta. Este o schimbare de mentalitate si este dimensiunea necesara. Este un mod de a gandi si de a opera.
Cat de viabil este parteneriatul public-privat in actuala stare de fapt?
Se spune asa: „cu o floare nu se face primavara”. Dar fara prima floare sigur nu se face primavara. Parteneriatul public-privat este cu disperare necesar.
Si, dupa noi, au inceput sa existe alte incercari. A fost incercarea australiana de a stabili un parteneriat la Fundeni. Dintr-o lipsa de abilitate de a prezenta programul, a fost perceput negativ („vin sa ne cumpere”, „vin sa ne comande”) si a esuat. Pacat. Acest model pe care il vedeti aici este o stralucita combinatie dintre o institutie cu mare experienta, cu mare rulaj, cum este Spitalul de Urgenta, si un mediu aflat la nivelul standardelor internationale, care poate sa convinga prin conditiile oferite, prin competenta respectiva ca lumea medicala romaneasca se exprima la nivelul acestor standarde. O mica organizare pe care o poti face avand parghii puternice din privat. Un salariu mai bun, conditii mai bune. Atunci ai alta argumentatie. Am angajat tot personalul de aici spunand ca au 6 conditii mortale. Cine ia bani pleaca in 15 secunde, ii rup contractul. Cine fumeaza pleaca in 15 secunde, cine mananca la locul de ingrijire pleaca in 15 secunde. Cine fura pleaca in 14 secunde, cine nu schimba opiniile cu ceilalti are 3 luni de reabilitare. Daca nu – pleaca. Regulile clare de la inceput au creat o atmosfera destinsa, toata lumea a inteles, de la profesor pana la cel mai tanar colaborator. Toti au primit acelasi mesaj. Aici este doctor, nu e profesor… Se scoala in picioare, da mana cu pacientul, se comporta ca si cum s-ar purta cu un membru drag al familiei domniei sale.
„Acceptarea si dezvoltarea sectorului privat, mai ales in conditii de criza, este un exercitiu benefic de crestere rapida a calitatii, de rentabilizare, de optimizare a utilizarii resurselor existente.”
Medicina incepe cu curatenia, daca e un fir de praf sare ziua in aer, asa trebuie sa fie. Asta inseamna privat. Noi am deschis usile acestei institutii cu 700 de protocoale de practica de nursing.
Materialul de informare, de educare a pacientului, de prezentare a consimtamantului informat. Eu nu ii povestesc pacientului, am sansa sa-i pot prezenta imagini, scheme, documente relevante pentru intelegerea patologiei, evolutiei bolii, complicatiilor, op tiuni pentru planul de diagnostic si cel terapeutic. Poti vedea date de tehnica operatorie, vezi filmuletul, stii in amanunt ce o sa se intample cu tine. Toate aceste lucruri le transmitem generos si in sistemul public.
Ce inseamna reforma sanitara din perspectiva dvs., ca operator privat de servicii medicale?
Reforma sanitara eu zic ca este un lucru de perspectiva, care n-a inceput, la ora actuala se incearca si s-au reusit lucruri importante, o stabilizare a sistemului. Sistemul este necunoscut, este negestionat, pentru ca nu se stie care sunt limitele si regulile. O lege care apare acum se aplica peste un an in celalalt capat al tarii, inertia in administratie este foarte mare. Reforma este necesara si singura posibila sa impiedice intrarea sistemului in colaps. Inca merge, pentru ca pe 3,8% din PIB dat pentru Sanatate ingrijim jumatate din populatia tarii; urbanul si ceva din rural. 49% din populatia rurala practic nu are ingrijire. La avalansa denoutati, ca sa gestionezi valori asa de scumpe, este necesara o crestere rapida a capacitatii profesionistilor. Aceasta nu se poate face fara training, fara pregatire intensa, continua, care se face insuficient in sistemul public si care se poate face in privat cu mai mare usurinta si intensitate.
Aveti astfel de programe de training?
Am deschis „o academie” unde personalitati din strainatate si din tara vin si prezinta domenii de dezvoltare, tendinte in domeniul tehnologiilor medicale si nu numai.
Pot reprezenta asigurarile private de sanatate o solutie de redresare a situatiei cu care se confrunta domeniul?
Da. Pana sa devina o solutie semnificativa din punct de vedere financiar, este necesara o schimbare dramatica de orizont a individului. Asigurarea de sanatate are o simbolistica extraordinara in interior. Omul traieste i n prezent, dar trebuie sa-si defi neasca si sa-si construiasca viitorul. Triunghiul de aur, simtul temporalitatii, trecutul, prezentul, viitorul, este un triunghi care are deasupra informatia. Daca nu te gandesti la viitor, n-ai invatat nimic din trecut si traiesti doar in prezent, nu poti sa discuti un viitor, sa ti-l planifici. Facand o asigurare de sanatate in viitor inseamna ca stii ce faci peste 10-15-20 de ani, iti ridici orizontul. Acesta este primul mare avantaj al asigurarilor de sanatate. Ma gandesc ca eu trebuie sa fiu sanatos. Este un mesaj fabulos. Constientizezi valoarea cercului interior. Dincolo de asta, ceea ce este dispus prin optiune voluntara individul sa investeasca in propria lui bunastare, inseamna un adaos la bugetele alocate Sanatatii. Scade presiunea pe sistemul public. O separatie clara, transparenta (nu gri), intre public si privat permite ca utilizarea inteligenta a asigurarilor private de sanatate sa stimuleze si investitiile in sanatate. Se imbunatateste starea de sanatate a populatiei. Despre care pana acuma nimeni nu vorbeste serios. Noi tratam boli, nu discutam despre starea de sanatate. Trebuie luat in considerare si aspectul demografic. Scenariile demografice arunca o perspectiva ingrijoratoare asupra numarului pe care il vom avea in 2050. Atunci vor fi mai putin de 17 miloane de romani.
Ce calitati trebuie sa posede un manager de spital pentru ca acesta sa functioneze fara probleme?
Fara probleme nu se poate. Realitatea este ca orice entitate cuprinde plusuri si minusuri. Ideea este sa cresti plusul si sa scazi minusul si sa fii atent la combinatia asta care uneori poate sa fie mortala. Daca e prea mult plus – te culci pe lauri si atunci esti mort. Cel mai mare serviciu pe care mi-l poate face cineva este sa-mi spuna ce se poate corecta, ce se poate imbunatati. Pentru ca in fiecare moment realitatea ia alta dimensiune. Pentru asta managerul trebuie sa aiba ochi sa vada, sa aiba suflet sa simta, sa aiba minte sa gaseasca solutii. Sa inteleaga ca realitatea se schimba tot timpul si fara noi sau noi ne schimbam si realitatea ramane acceasi. Ai mereu de invatat. Sunt patru lucruri pe care trebuie sa le stie orice om si un manager implicit: sa fie pozitiv, sa fie proactiv, sa recunoasca valoarea si sa isi tina promisiunea facuta.Si astfel aveti managerul perfect. Trebuie sa aiba o echipa. O echipa care sa acopere toate dimensiunile si care trebuie sa imbine aspectul intersectorial, multidisciplinar, multicultural. Directorul de operatiuni, Dl Catalin Popa, vine din Statele Unite de la Mayo Clinic, directorul de marketing, Dl Dr. Bogdan Pana, vine din domeniul medical, educat in Stale Unite si Anglia. Aici adunam cultura organizationala din domenii cat mai largi, ca sa folosim aceste experiente care au costat bani, efort, durere, lacrimi si impliniri.
Si aceasta ca sa putem veni cu un model nou care nu are echivalent, ca o primadona singura in scena, la care se uita toata lumea, si a carei miscare care iese din ritmul melodiei este imediat remarcata de „spectatori”.
Euroclinic a implinit de curand un an de functionare. Cum l-ati aprecia?
Tot proiectul este o provocare superba. Anul care a trecut a fost legat de finisarea functionalitatilor din institutie, de cresterea echipei, staff-ului institutiei, de relatia cu pacientii. Este ceva mai complex, pentru ca o institutie de genul acesta nu lucreaza numai cu staff propriu. Medicii colaboratori reprezinta de 3 ori mai mult decat suntem noi la ora actuala. Deci oameni care vin, pleaca, sunt profesionisti de inalta tinuta, personalitati puternice cu care trebuie sa gasesti mijloace de comunicare si de orientare comuna, sa obtii rezultatul dorit, satisfactia maxima a pacientului. Pregatirea pentru inaugurare – 6 iunie 2005 – a insemnat un volum considerabil de munca pentru pregatirea standardelor si protocoalelor de practica medicala si de activitate logistica. A insemnat selectia personalului, a colaboratorilor, parcurgerea de cursuri de comunicare generala si specifica, cursuri de customer-care, care au continuat bineinteles si dupa deschidere. A insemnat schimburi de experienta in strainatate, cu institutii cu care noi colaboram, a insemnat recunoasterea oficiala prin parteneriate de participare la diverse comisii si grupuri de lucru, o intensa activitate de cercetare. De exemplu, in anul 2006 participam la programe de cercetare cu o valoare totala de aproape 2 milioane de euro. Suntem parte la programe multinationale ale Comunitatii Europene si nu numai, avem colaborari cu institutii medicale de pe 4 continente. Suntem deschisi lumii si facem parte dintr-o retea reala, valoroasa, virtuala, de institutii medicale, care merg in aceeasi directie.
Care sunt performantele si realizarile Euroclinic de pana acum?
Primul copil nascut, al 100-lea nascut, prima mie de pacienti, trecem spre 10.000, avem cateva pietre de hotar pe care le socotim, panta de dezvoltare a activitatii, numarul de noi pacienti. Nivelul de satisfactie de 98% al pacientilor nostri nu inseamna putin si, nu in ultimul rand, recunoasterea internationala.
Care sunt perspectivele?
Perspective sunt consolidarea unor colaborari internationale cu Elvetia, centre medicale din Franta, Germania, Israel, Statele Unite, Japonia, Moldova. Practic incepem sa dezvoltam si sa consolidam de la relatii interpersonale la relatii institutionale si de grup. Visez cu ochii deschisi replicarea acestui model in centrele regionale din tara si in cateva capitale din regiune. Sper sa convingem grupul Eureko ca acest gen de abordare este modelul de replicat in viitor in intreaga retea, ei fiind prezenti in 10 tari si avand 14 mii de angajati.
Leave a reply
Leave a reply