Interviu cu farm. Elena Clara Popescu, Vicepresedintele Colegiului Farmacistilor din Romania.

Interviu cu farm. Elena Clara
Popescu, Vicepresedintele
Colegiului Farmacistilor
din Romania

Destule voturi contra, cum ati putea sa le gasiti
o explicatie?

Cred ca as putea gasi o explicatie. La domeniul farmaceutic,
in ultima vreme, se pricepe oricine. Si cum sunt foarte
multi politicieni care au intrat in domeniul farmaceutic
prin infiintare de farmacii de catre rude, apropiate sau
mai indepartate… Si mai stiu ca problema care supara cel
mai tare este ca a mai ramas valabil criteriul demografic,
pana la sfarsitul anului 2010. Acest criteriu nemultumeste
pe multi dintre cei care doresc o farmacie in mediul urban.

Trebuie insa spus, ca in UE, 80% dintre tari au nu
numai restrictie demografica, ci si restrictie geografica si
chiar de proprietate. Pe plan european tendinta este sa
se renunte la aceste restrictii, deoarece Comisia pentru
Servicii Interne de Piata considera ca serviciul farmaceutic
este chiar un serviciu de piata, fara sa tina cont ca medicamentul
este o marfa speciala. Iar daca ne gandim ca ne
dorim aceata lege de 17 ani, 4 ani n-ar mai fi nimic!

Au existat sustinatori ai Legii?

Problema e ca in acesti 4 ani, Legea a fost foarte
mult discutata si controversata. Cand a venit la Ministerul
Sanatatii domnul Nicolaescu a sustinut ideea ca
farmacia sa fie a farmacistului. Pana pe la jumatatea
anu lui 2006 toti am crezut ca dumnealui doreste sa ne
ajute. A pus problema limitarii infiintarii de noi lanturi,
dar si a numarului de unitati pe lant. Dumnea lui a fost
cu proiectul legii la Curtea Europeana, asa cum il stabilisem
noi la momentul acela si i s-a spus ca o asemenea
lege nu poate sa intre in vigoare in Romania in conditiile
in care toata Uniunea merge spre liberalizare.

Si atunci
s-a renuntat, pentru ca decat sa se faca o lege proasta,
mai bine amanam. Si s-a renuntat la lege pana in 2007
cand un grup de parlamentari din Camera Deputatilor,
printre care si o serie de europarlamentari, care veneau
de acolo si au vazut ca doar in Romania nu exista o lege,
au initiat un alt proiect de act normativ, diferit de al ministrului
Sanatatii. Dar nu s-a reusit introducerea acesteia
tot din motivul ca nu se considera atat de importanta
ca alte legi. Intre timp, ministrul si-a revizuit foarte mult
punctele de vedere si a trecut de partea cealalta a baricadei,
declarand un adevarat razboi farmacistilor. Cu ministrul Nicolaescu se intampla asa: daca nu esti de acord cu
dumnealui esti impotriva. Noi, farmacistii, cand l-am cunoscut,
asa l-am cunoscut, spunandu-ne ca este un om
foarte hotarat si atunci cand ia o decizie, chiar daca este
proasta, nu mai revine asupra ei.

Dar nu pare a fi un punct forte
o astfel de atitudine!

Nu e deloc un punct forte, dar de-a lungul timpului
a demonstrat ca lucrurile stau chiar asa! Singura data
cand a dat putin inapoi a fost in aceasta vara, cand a vrut
sa reduca preturile la medicamente cu 15%, o cifra luata
asa, la intamplare! Dar reactia celor din piata farmaceutica
a fost pe masura unei astfel de „decizii”. O asemenea
hotarare nu se ia la intamplare, se face pe baza unor
calcule economice!

Dar ministrul este economist!

Noua nu ne-a dat aceasta impresie. Desi liberal, facem
parte impreuna cu dumnealui din aceeasi formatiune a
profesiilor liberale, desi economist, cu toate acestea sectorul
farmaceutic a mers din ce in ce mai prost din punct
de vedere economic de cand este ministrul Sanatatii. In
acest moment, farmaciile, in marea lor majoritate, sunt
decapitalizate datorita nenumaratelor reduceri de pret la
stocul de medicamente, iar farmacistii au avut pierderi
intre zeci si sute de milioane. Chiar lanturile de farmacii
sunt in pierdere si isi pun problema existentei in continuare
a unui numar de farmacii din fiecare lant. Daca cei
care au in spate distributia de medicamente au probleme
economice cum vor supravietui farmaciile independente?!
Si farmacistii din mediul rural traiesc exclusiv din vanzarea
de medicamente si nu-si completeaza venitul din
vanzari de cosmetice sau alte produse.

Vi s-ar parea mai potrivit pentru fotoliul
ministerial al Sanatatii un medic?

Da! Pentru ca are o alta viziune asupra sistemului,
poate rezolva altfel lucrurile, iar pentru partea economica
exista ministri secretari de stat, consilieri de specialitate…
Da, eu cred ca un ministru – medic ar fi solutia pentru
sistemul medical.

Desi e foarte greu, aproape pentru oricine, sa faca
ceva din cauza tuturor tarelor existente in acest sistem.
Mai ales daca nu stii de unde sa pornesti. Unii au inceput
de la mijloc, altii de la coada, au invartit lucrurile si nu pot
sa inteleg de ce nimeni nu stie de unde sa se apuce de
treaba. Acest minister nu e unul care sa aduca un plus de
imagine si de aceea nu cred ca se straduiesc sa aduca pe
cineva competent. Cei care ar putea sa faca ceva se feresc
pentru ca este o pozitie care ii aduce in vizorul presei
si sunt atat de multe de facut
incat orice ar face nu se vede si
pare putin. Cred ca ar trebui reconsiderat
sistemul, sa se porneasca
de la alte baze. Nu trebuie
sa reinventam roata, ea s-a inventat
de mult, ci doar sa alegem un
sistem care merge bine, sa luam
un exemplu bun de la altii. Dar noi
stiti ca amestecam ideile noastre
cu ideile altora si iese ce iese. E un
sistem dambovitean la care inca
nu se renunta.

S-a spus ca aceasta Lege va determina o
diminuare a coruptiei, ca va scadea presiunea
la care au fost supusi ministrii Sanatatii,
va duce la imbunatatirea actului profesional
farmaceutic, prin impunerea unor criterii
de transparenta. Cum?

Aici sunt foarte multe lucruri de spus. Presiunile s-au
facut pentru infiintari de farmacii in conditiile in care existau
ordine de ministru care stabileau diverse reguli la
infiintarea de noi farmacii. Exista criteriul demografic si
batalia mare a fost si este pentru infiintarea farmaciilor in
orase. Or, aici locurile sunt ocupate de cativa ani. Aici veneau
presiunile, sa se treaca peste aceste criterii, sa nu se
mai tina cont de ele. Fara avizul Colegiului Farmacistilor
din Romania, pana acum 2 ani nu se primea dosarul la
minister. Acest aviz, care era favorabil sau nu, in functie
de criteriul demografic, era piesa de rezistenta. Daca presiunile
erau pe plan local, la nivelul Comisiilor judetene,
era foarte greu sa se reziste. Cum – cand te suna prefectul sau primarul sau cineva de la Garda Financiara
sau de la Autoritatea de Sanatate Publica cand
functionezi pe teritoriul acelui oras? Presiuni vor mai fi,
dar acum avem lege!

Si se-ntampla ca Legea cea noua a admis ca in
cadrul Inspectiei – si la infiintare si la inspectia
tematica – sa participe ca observator un
reprezentant al Colegiului Farmacistilor
din Romania.

Inspectia este facuta de catre inspectorii de la ANM,
sunt 23 de inspectori extrem de bine pregatiti si duri. Si
noi vrem ca impreuna cu ei sa punem ordine in sectorul
farmaceutic.

Si cum imbunatateste actul profesional
farmaceutic?

In momentul de fata, sectorul farmaceutic este
scapat de sub control. Din lipsa de personal. Doar 2
sau 4 inspectori in ministerul Sanatatii nu au mai putut
face inspectie tematica. Abia reuseau sa se duca la
infiintari. Ori, din acest moment, impreuna cu ANM vom
lua fiecare farmacie in parte si cele care nu vor indeplini
conditiile atat de organizare, cat mai ales de personal, vor
fi sanctionate si sigur toate neajunsurile se vor remedia.

20% din farmaciile din Romania functioneaza fara
farmacist! Potrivit legii, fiecare farmacie trebuie sa aiba
un farmacist sef, care nu mai are dreptul sa lucreze si in
alta farmacie. In momentul de fata exista foarte multe
farmacii ce apartin unor persoane care nu au de-a face
cu aceasta profesie, dar detin farmacia in baza diplomei
unui farmacist care functioneza insa in cu totul alta parte.
Acest lucru nu se mai poate de acum.

Vor fi afisate pe Internet farmaciile existente
si personalul care le deserveste, ANM-ul va
avea un registru National al Farmaciilor.
Cand vor functiona?

Prin baza de date, personalul fiecarei farmacii va
fi cunoscut si vom vedea in cate locuri este angajat un
farmacist. Iar farmacistul sef nu mai are dreptul sa activeze
decat intr-o singura farmacie. Pana la publicarea
acestei legi in Monitorul Oficial, va trebui ca impreuna
cu Agentia Nationala a Medicamentului sa facem protocolul
de colaborare prevazut de lege. Regulile de buna
practica au fost deja stabilite de ANM si in curand vor fi
cunoscute de catre toti farmacistii. Vor fi si publicate ca
Norme de aplicare a Legii. Avem la dispozitie 2 luni de la
publicarea oficiala a acestei legi, asa ca ANM-ul va intocmi
Registrul National al Farmaciilor si va fi pus in practica
pe la jumatatea lunii ianuarie. Acest Registru va contine
numele farmaciei, adresa, date de contact, farmacistul
sef. Desigur ca datele vor fi imbunatatite, pentru ca
toate unitatile existente vor fi verificate cel putin o data
de la aparitia legii de catre ANM si vom avea clar situatia
unitatilor farmaceutice.

Incepand cu anul 2010 se vor elimina criteriile
limitative in infiintarea farmaciei, lasand libera
concurenta. Ce se va intampla atunci?

Comisia Europeana va da amenzi tuturor acelora
care nu vor elimina criteriile limitative, dorindu-se liberalizarea
acestui segment de piata.

Afacerea cu medicamente a devenit extrem de profitabila
in ultimii ani si nu se mai gandesc decat la profit.
Farmaciile au inceput sa se transforme in magazine frumoase,
luxoase, pentru ca farmacistii nu se mai gandesc
la cum sa-si intretina afacerea. Din ce in ce mai multe
produse se vor desface prin farmacii ca sa se poata
sustine medicametele. In momentul in care dispare si ultimul
criteriu, cel demografic, farmaciile din mediul rural
se vor muta in mediul urban. Si atunci mediul rural
va ramane descoperit! Cred ca peste 5 sau 6 ani, toti cei
care au gandit acum acest sistem de disparitie a criteriilor
limitative, le vor reintroduce. Dar in acel moment
vor fi foarte restrictive, mai drastice decat acum, pentru
ca altfel nu vom mai discuta de servicii farmaceutice,
iar de calitatea acestora nici atat. In momentul disparitiei
acestor criterii, farmacistii, cei care au invatat atatia ani
intr-o facultate deloc usoara, vor deveni vanzatori. Si din
nefericire, multi dintre noi au inceput sa se comporte ca
atare. In acest fel va fi diminuat si respectul populatiei
fata de farmacisti.

In ce mod afecteaza aceasta lege lanturile de
farmacii? Le limiteaza ascensiunea?

Nu exista nici o limitare pentru lanturile farmaceutice,
iar farmacia individuala este tot mai amenintata, din
multe parti. In primul rand este amenintata economic,
de aici incepem discutia, de la adaosurile comerciale stabilite
de ministru pentru medicamente. Atat timp cat in
Europa cel mai mic adaos este 22%, iar in acest moment la noi, adaosul mediu la o farmacie este de 9 –
10% , nu mai avem cum sa discutam de calitatea actului
farmaceutic. Ganditi-va ca in ultimii 3 ani, de cate
ori s-a facut cate o reducere a adaosului comercial, ea
s-a aplicat pe medicamentele aflate pe stoc. Mai mult,
Casa Nationala de Sanatate are un proiect de lege care
stipuleaza ca farmaciile care doresc sa incheie contracte
cu casele de asigurari judetene, incepand cu ianuarie
2009, vor trebui sa elibereze medicamente cu 90% din
valoarea lor din vanzarea cu amanuntul. Ori astfel de
hotarari se iau in baza unor calcule! Eu am fost in foarte
multe judete si tendinta generala este ca daca lucrurile
se mentin, farmaciile sa nu mai incheie contract cu
casele de asigurari.

Si va plati din buzunar pacientul?!

Nu cred ca se va ajunge pana acolo, cei care au
gandit un astfel de Contract-Cadru vor fi nevoiti sa
revina, ca astfel nu se poate. O sa vedeti in curand
ca se vor inchide multe farmacii individuale. Repet, si
lanturile de farmacii o duc prost. In primul rand ca nu
mai fac achizitii, iar unele se gandesc serios la ce unitati
ar trebui sa renunte.

Cine emite autorizatia de functionare
a farmaciei?

Dupa noua lege sunt niste inadvertente in acest
punct. In mod normal, autorizatia ar trebui sa fie data
de ANM. Colegiul Farmacistilor din Romania da un aviz
profesional si unul care sa certifice daca este sau nu posibil
sa se infiinteze o farmacie conform criteriilor existente
acum. Acum, asa cum este prevazut in lege, se depune
dosarul la Ministerul Sanatatii si ministerul il trimite
la ANM.

Si cum ar trebui sa se procedeze?

Cum ar trebui? Ca totul sa tina de ANM!

In ce mod, concret, acesta lege stopeaza
concurenta neloiala?

Nu stiu ce sa va spun, concurenta neloiala nu cred ca
va fi stopata in nici un fel. Oricate legi am face, totdeauna
se va gasi o portita sa nu fie respectata.

Este o situatie care ne caracterizeaza
pe noi, romanii?

Da, in mod special pe noi! De ce? Pentru ca asa suntem!
Ca apa careia daca i se pune o stavila si gaseste
imediat alte vaduri pe unde sa curga.

Ne vom schimba vreodata?

As vrea sa fiu optimista, de felul meu sunt o persoana
optimista, dar tocmai pentru ca sunt optimista
am sa va spun ca se poate si mai rau.

Art. 26 (1) stipuleaza ca „sunt interzise orice fel de
contracte sau intelegeri intre farmacie si medici, distribuitori,
producatori de medicamente, care sa creeze
exclusivitati sau preferinte in aprovizionarea cu medicamente
si eliberarea acestora…” Dar aceste „intelegeri”
se pare ca au existat! Cum veti tine sub control acest
fenomen? Au existat, exista si vor exista! Cu toata
existenta legii. Nici cu politia nu putem sa controlam
aceste intelegeri! Acelasi articol, la punctul 2 spune ca
„este interzisa detinerea directa de farmacii de catre
producatori, importatori sau distribuitori. Aceeasi intrebare,
cum este controlata si verificata respectarea legii,
tinand cont ca sunt retele care apartin unor distribuitori.
Este total interzis sa fii producator sau importator
si sa ai farmacie. Dar si aici se vor gasi solutii, chiar
daca legea nu permite pentru ca nu vor avea cum sa
verifice.

In concluzie, care considerati ca sunt
punctele forte ale acestei legi si care sunt
cele mai putin bune si perfectibile.

Legea Farmaciei nu are puncte forte, cum nu are nici
puncte slabe, numai ca fiind o lege, nu mai poate fi modificata
de catre ministru.

Mai exista farmacii cu laborator, cu mojar,
cu sticlute si preparate galenice?

Toate farmaciile au laborator pentru ca este o
conditie esentiala pentru avizare. Dar nu se mai prepara,
nici medicii nu mai prescriu, nici farmacistii tineri nu au
formulele vechi. Dar farmacistii care se respecta vor face
in continuare preparate in laboratoarele farmaciilor lor.

Mai au curaj tinerii farmacisti?

Da, daca ne uitam la cate facultati de farmacie
sunt! Au inceput insa sa plece din ce in ce mai multi,
exista tot mai multe solicitari ale farmacistilor pentru
eliberarea certificatului profesional, pentru a pleca in
strainatate. Si nu este de mirare cand sunt tari unde pot
obtine un salariu lunar de 8.000 de euro. Iar in Statele
Unite, acum trei ani salariul unui farmacist cel mai mic
era de 10.000 dolari.

Asistentii de farmacie nu pot pleca pentru ca diploma
lor nu este recunoscuta in afara Romaniei. In strainatate
nu exista aceasta categorie de personal. In Franta exista
farmacistul si un preparator, cel care prepara medicamente.
Pentru piata farmaceutica din Romania sunt oricum
prea multi, este suprasaturata de asistenti de farmacie.
Asistentii ies pe banda rulanta, sunt cate 3 – 4 scoli in
fiecare oras si in curand nu vor mai avea cum si unde sa
fie angajati.

Leave a reply