Acreditarea este o modalitate prin care autoritatea judeteana sau nationala de acreditare recunoaste, in mod oficial, faptul ca farmacia si personalul acesteia sunt competente a indeplini activitatile specifice profilului in conformitate cu standardele legale si celelalte acte normative in materie.

Acreditarea este o modalitate prin care autoritatea judeteana sau nationala de acreditare recunoaste, in mod oficial, faptul ca farmacia si personalul acesteia sunt competente a indeplini activitatile specifice profilului in conformitate cu standardele legale si celelalte acte normative in materie.

Procedura de acreditare a unei farmacii, in vederea intrarii acesteia in relatii contractuale cu Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate, este reglementata de Normele metodologice de evaluare pentru acreditarea farmaciilor, aprobate prin Ordinul Ministrului Sanatatii nr. 1073/2003.

In conformitate cu prevederile art. 1 din Normele metodologice, in procesul de acreditare intra numai farmaciile care functioneaza in circuit deschis si care sunt organizate ca si societati comerciale potrivit legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale.

Acreditarea farmaciei se realizeaza de catre Comisiile Judetene de Acreditare a Farmaciilor, respectiv de Comisia de Acreditare a Farmaciilor a Municipiului Bucuresti, in functie de judetul in care se afla farmacia. Comisiile judetene de acreditare a farmaciilor sunt infiintate in baza deciziei comune a presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, a presedintelui Colegiului Medicilor din Romania, a presedintelui Colegiului Framcistilor din Romania si a presedintelui Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, si sunt subordonate conform regulamentului propriu Subcomisiei Nationale de Acreditare a Farmaciilor.

In vederea acreditarii trebuie parcurse mai multe etape. In primul rand, farmacia care doreste acreditarea adreseaza o cerere catre Comisia Judeteana de Acreditare a Farmaciilor, cerere tip al carui model este prevazut in Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 1073/2003, si prin care reprezentantul legal al farmaciei furnizeaza date privind spatiul detinut de farmacie si personalul angajat, obligandu-se totodata sa furnizeze evaluatorului desemnat de comisia judeteana de acreditare a farmaciilor toate informatiile si documentele necesare evaluarii farmaciei in vederea acreditarii, si sa permita accesul acestuia in toate spatiile farmaciei.

Ulterior, Comisia judeteana de acreditare a farmaciilor, in termen de 30 de zile lucratoare de la solicitarea acreditarii, desemneaza prin dispozitie scrisa doi evaluatori care viziteaza farmacia pentru a constata in ce masura aceasta corespunde standardelor de acreditare. Standardele pentru acreditarea farmaciilor au fost aprobate prin Decizia nr. 252/2003 a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si sunt grupate in sase categorii: standarde referitoare la organizare, standarde referitoare la resurse umane, standarde functionale generale, standarde referitoare la managementul informatiei si standarde referitoare la asigurati.

Vom detalia in cele ce urmeaza fiecare dintre aceste categorii de standarde vizate in procesul de evaluare in vederea acreditarii farmaciei, avand in vedere faptul ca fi ecare standard este punctat cu ocazia evaluarii.

Potrivit anexei nr. 4 la Ordinul 1073/2003, in cazul in care un standard este respectat in proportie de 90-100%, nota acordata este 5, in cazul in care proportia este de 80-89%, nota acordata de evaluator este 4, pentru o proportie de 70-79% nota este 3, pentru 60-69% nota este 2, iar in cazul in care un standard independent a fost respectat in proportie mai mica de 60% se acorda nota 1.

Art. 29 din Ordinul 1073/2003 stabileste cazurile in care o farmacie nu se acrediteaza, respectiv daca farmacia nu a obtinut la toate standardele independente nota maxima 5 sau in cazul in care a obtinut la toate standardele independente nota maxima 5, dar nu a obtinut cel putin nota 4 la fiecare dintre celelalte grupe de standarde.

Standardele referitoare la organizare vizeaza urmatoarele: existenta unei autorizatii de functionare a farmaciei valabila; existenta unei autorizatii de manipulare a produselor toxice si a produselor stupefiante, in vigoare; existenta unei declaratii notariale a reprezentantului legal al farmaciei in care se mentioneaza ca nici un asociat al farmaciei nu este medic care lucreaza intr-o unitate sanitara afl ata in relatii contracualte cu casa de asigurari de sanatate; existenta unui regulament de organizare si functionare de care intregul personal a luat cunostinta in scris; desfasurarea activitatii intr-un sediu detinut in mod legal; existenta a cel putin un aparat telefonic functional, care are alocat numar de apel.

Standardele referitoare la resursele umane ce se impun a fi respectate sunt: farmacistul-sef, farmacistii si asistentii de farmacie detin certificat de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania vizat la zi, in conditiile art. 564 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, si au absolvit cel putin 40 de ore de educatie profesionala in ultimul an; asistentii de farmacie au asigurare de malpraxis si autorizatie de libera practica emisa in conditiile art. 10 din Legea 307/2004, privind exercitarea profesiei de asistent medical si a profesiei de moasa, precum si organizarea si functionarea Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania; farmacistul-sef nu exercita aceasta calitate si in alta farmacie si desemneaza un inlocuitor farmacist pe perioada cat nu se afla in farmacie; intreg personalul farmaciei este angajat in mod legal, cu un program de lucru de maximum 8 ore pe zi, poarta in permanenta ecuson pe care sunt inscrise numele si calificarea, atributiile personalului fiind cuprinse intr-un document intern aprobat de reprezentantul legal al farmaciei; exista o declaratie notariala pe propria raspundere a patronului farmaciei, daca nu este farmacist, sau un document intern, daca este farmacist, prin care acesta se angajeaza sa respecte independenta profesionala a farmacistilor si dreptul de decizie al acestora.

Decizia nr. 252/2003 a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate prevede drept standarde functionale generale urmatoarele: in incinta farmaciei nu exista vectori animali ai bolilor infectioase si plante cu potential alergic; farmacia are un program de lucru pe care il respecta, afisat vizibil din exterior, de cel putin 8 ore zilnic in zilele lucratoare; la intrarea si in interiorul farmaciei nu exista pericol de accidentare sau de vatamare corporala pentru cumparatori si pentru personal.

Standardele functionale referitoare la medicamente vizeaza existenta unei evidente cantitativ-valorica pentru medicamentele detinute, inscriptionarea pretului pe ambalajul individual al fiecarui medicament si pastrarea medicamentelor conform standardelor legale in vigoare.

Cea de-a cincea grupa de standarde este cea a standardelor referitoare la managementul informatiei: farmacia are programul informatic necesar pentru a transmite caselor de asigurari de sanatate datele solicitate; farmacia a luat masuri pentru protectia informatiei si a suportului acesteia impotriva pierderii, degradarii si folosirii acesteia de catre persoane neautorizate; farmacia are un document intern aprobat de reprezentantul legal, in care se mentioneaza ca intreg personalul este obligat a pastra confidentialitatea fata de terti cu privire la datele de identificare si medicamentele eliberate fiecarui asigurat.

Ultima categorie de standarde reglementate legal este reprezentata de standardele referitoare laasigurati: farmacia are o intrare care permite accesul persoanelor cu handicap locomotor, care se deplaseaza in fotoliu rulant; asiguratii au acces la un registru de reclamatii si sesizari, care este numerotat si poarta stampila casei judetene de asigurari de sanatate cu care farmacia se afl a in relatie contractuala; farmacia are afisat vizibil un document care contine drepturile ce decurg din calitatea de asigurat in ceea ce priveste eliberarea medicamentelor, iar in fisa postului celor ce elibereaza medicamente exista o prevedere expresa referitoare la obligatia informarii pacientilor despre modul de utilizare a medicamentelor; in farmacie se afla expus la loc vizibil numarul de apel al unui serviciu de ambulanta.

In vederea evaluarii farmaciei, respectiv a stabilirii modului in care sunt respectate standardele susmentionate, evaluatorii desemnati de catre Comisia Judeteana de Acreditare efectueaza o vizita de evaluare, vizita care, potrivit art. 13 din Ordinul 1073/2003, se face dupa un program stabilit in prealabil cu farmacia si numai in zilele lucratoare.

Evaluatorii completeaza pe parcursul vizitei o grila de scor corespondenta standardelor, grila de scor care nu contine elemente directe de identificare a farmaciei, ci numai un numar al vizitei de evaluare.

Raportul de evaluare intocmit la finalul vizitei, contrasemnat de catre reprezentantul legal al farmaciei, la care se anexeaza grila de scor, se preda de catre evaluatori, sub semnatura, persoanei din cadrul Serviciului acreditare al Casei Judetene de Asigurari de Sanatate, desemnata pentru agregarea datelor.

Prin agregarea datelor rezultate in urma vizitei de evaluare, se alcatuieste fisa de evaluare sintentica, care se analizeaza de catre Comisia Judeteana de Acreditare a Farmaciilor, iar in urma analizei se emite decizia de acreditare.

Potrivit art. 23 din Ordinul 1073/2003, farmacia se acrediteaza, emitandui-se in acest sens certificat de acreditare, daca la toate grupele de standarde, precum si la standardele independente din fisa de evaluare sintentica, nota obtinuta este maxima . Farmacia se acrediteaza pe o perioada de maximum 2 ani, fara a depasi termenul de valabilitate a unui document in baza caruia s-a realizat acreditarea.

Daca farmacia a obtinut la toate standardele independente nota maxima , iar la fiecare dintre grupele de standarde cel putin nota 4, farmacia se acrediteaza provizoriu pe o perioada de 6 luni. La primirea acreditarii provizorii, farmacia poate solicita o noua vizita de evaluare la o data care nu va fi mai devreme de 3 luni de la momentul solicitarii. Daca se constata, in urma celei de-a doua vizite de evaluare, faptul ca farmacia nu a inlaturat disfunctionalitatile astfel incat sa satisfaca standardele, farmacia nu se acrediteaza, acreditarea provizorie initiala neputand fi urmata de o alta acreditare provizorie.

In cazul in care farmacia nu se acrediteaza, aceasta primeste o notificare scrisa din partea Comisiei Judetene de Acreditare a Farmaciilor. Farmaciile pot contesta, in conditiile art. 39 din ordinul 1073/2003, acreditarea provizorie sau notificarea de neacreditare la Subcomisia Nationala de Acreditare a Farmaciilor, care va lua o decizie definitiva si executorie, ce se comunica farmaciei si casei de asigurari de sanatate in termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea contestatiei.

Strategia nationala pe termen lung privind serviciile de sanatate are printre principalele obiective imbunatatirea continua a calitatii serviciilor de sanatate si cresterea eficacitatii si eficientei serviciilor de sanatate.

Drept urmare, acreditarea farmaciilor si, implicit respectarea standardelor legale de catre acestea, prezinta o importanta deosebita pentru serviciile de sanatate din Romania, scopul principal al acreditarii farmaciilor constand in imbunatatirea calitatii serviciilor acordate populatiei de catre unitatile farmaceutice.

Avocat Loredana MILOS
Tel./fax: 0256/220938
Mobil: 0722.408.296
E-mail:lmilos@ispt.ro; lm75tm@yahoo.com

Leave a reply