La cativa ani de cand au decis trecerea de pe prescriptia de brand pe prescriptia de substanta generica, autoritatile iau decizia inversa, trecerea de pe prescriptia de substanta generica pe prescriptia de brand.

La cativa ani de cand au decis trecerea de pe prescriptia de brand pe prescriptia de substanta generica, autoritatile iau decizia inversa, trecerea de pe prescriptia de substanta generica pe prescriptia de brand.

Efectele in piata sunt diferite, fiecare categorie de jucatori – producatori, distribuitori, retaileri – fiind afectati. Efectele trecerii pe prescriptia de brand vor fi resimtite insa de medici si farmacisti, dar si de pacienti.

Nu in ultimul rand, decizia va avea efect asupra bugetelor Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, precum si asupra numarului de pacienti care vor avea acces la tratament pentru aceeasi bani.

EUROPA, PE TRENDUL GENERIZARII. ROMANIA, CONTRA CURENTULUI.

In Europa, trendul general este trecerea pe prescriptia care foloseste Denumirea Comerciala Internationala, scopul final fiind rationalizarea utilizarii bugetelor pentru sanatate. Preocuparea autoritatilor este tratarea cator mai multi pacienti, cu bugete cat mai rational folosite, iar prescriptia unor medicamente mai ieftine, fara a face insa rabat la calitatea tratamentului, este preocuparea primordiala. Autoritatile romane nu par sa fie ingrijorate de eficienta folosirii bugetelor, ci se bucura doar de anuntarea unor bugete mai mari, sustin jucatorii din industrie.

„Acum cativa ani s-a trecut de la brand pe DCI! Este o presiune puternica pe generizare in Uniunea Europeana, nu stiu de ce la noi ar fi invers. Daca Guvernul crede ca poate lupta impotriva acestui curent, bine…”, apreciaza Gabriel Banica, director general al distribuitorului Farmaceutica Remedia. Compania, de talie medie, se afla intr-o etapa de dezvoltare agresiva, de la un distribuitor regional, dezvoltat in special in zonele Hunedoara, Deva si sudul Ardealului, intr-un distribuitor cu anvergura nationala.

BUGETELE DE PROMOVARE VOR TRECE DE LA FARMACISTI LA MEDICI

In prescriptia pe Denumire Comerciala Internationala, medicii indicau pacientului, pe reteta, substanta activa. In farmacie, pacientul putea alege orice medicament, fie unul mai scump, de brand, fie unul mai ieftin, fie el generic branded sau unbranded, care continea substanta activa indicata. Cel putin teoretic, in farmacie pacientul putea alege din medicamentele care erau in farmacie. Totusi, medicamentele care sunt in farmacie trec prin mana distribuitorilor. Ei pot alege ce medicamente sa fie prezente in farmacie, si pe care sa-l promoveze. Iar promovarea depinde de marja de profit, care e mai mare la cele mai scumpe. De asemenea, au in fata producatorilor avantajul de a sustine promovarea unui produs sau altul. Acesta moneda de schimb le scapa din mana in conditiile in care cel care va decide este medicul, si el pune pe reteta un brand.

„Distribuitorii vor avea de pierdut – pentru ca la nivel de farmacii aveau posibilitatea sa faca swich-uri -, iar pool-ul va trece spre medic. Este normal, mai ales ca si bugetele ar trebui sa treaca la medici. Pana acum medicii prescriau produse dar pacientul ramanea fara tratament, pacientul era disperat si lua orice de la farmacie, pentru ca nu avea posibilitatea sa primeasca produsul recomandat”, spune Mariana Wencz, director general Glenmark Romania.

„Trecerea prescriptiei de pe Denumirea Comercial Internationala pe prescriptia de brand va orienta bugetele de promovare ale producatorilor de pe farmacii catre proiecte facute special pentru medicii prescriptori, precum promovare, seminarii. Asta va impacta in sens negativ distribuitorii si retailerii, mi-e greu sa estimez cat de mult. Exista insa doua efecte pe care le intrevad: distribuitorii si retailerii vor beneficia de discounturi mai mici, si se vor vinde probabil produse mai scumpe. Asta pentru ca medicii vor fi incurajati sa le prescrie, si, in concluzie, se vor vinde valori mai mari cu marje mai mici”, spune Gabriel Banica.

De aceeasi parere este si Dragos Dinu, CEO A&D Pharma, care considera ca, in valoare absoluta, distribuitorii ar putea avea un business mai mare ca efect al acestei masuri. „Cred ca la jumatatea lunii mai vom putea avea un prim feedback asupra efectelor acestei masuri. Piata va creste, dar va creste din buzunarul pacientului.

Pentru farmacii impactul s-ar putea sa fie pozitiv, un business mai mare, deoarece chiar la marje mai mici in procente, valoarea absoluta poate fi mai mare, pentru ca produsele cu brand sunt mai scumpe”, explica Dragos Dinu.

Problema nu se pune pentru pacientii aflati deja in tratament, subliniaza Dinu, pentru ca acestia deja sunt obisnuiti cu o anumita medicatie, ci pentru pacientii noi. Ingrijorarile privesc deci potentialul viitor de dezvoltare a businessului, introducerea noilor medicamente si receptarea lor. Intre un medicament vechi, pe care medicul cu experienta il cunoaste si unul nou, care are nevoie de bugete de promovare semnificative pana sa intre in constiinta medicului, diferenta se pune in termeni de business de milioane de euro. „Medicul va sustine prescriptia pe brand, e mult mai usor mental, chiar daca preturile brandurilor sunt mai mari”, spune Dinu.

Conform unor statistici prezentate pe piata locala, reprezentantii de vanzari din industria farmaceutica au facut in perioada octombrie 2006-septembrie 2007 circa 3,77 milioane de vizite medicilor romani. Costurile pentru producatori s-au ridicat la 68 de milioane de euro anual, cele mai mari bugete de promovare fiind de circa zece milioane de euro pentru o singura companie.

PIATA A FOST REZISTENTA LA PRESCRIPTIA PE DCI

Alti jucatori din piata nu cred ca vor fi efecte foarte evidente, pentru ca romanii – fie ei medici sau pacienti, au dovedit in perioada ulterioara trecerii pe DCI ca sunt fideli brandurilor. Asa cum piata nu a inregistrat efecte majore in perioada de dupa trecerea la prescriptia pe DCI, nici trecerea inversa n-o sa aiba efecte semnificative.

„N-o sa fie miscari majore in piata pentru ca piata a fost foarte rezistenta la momentul trecerii de pe prescrptia pe brand la prescriptia pe DCI. Datele statistice arata ca spre deosebire de ce impunea legislatia, si anume produse unbranded, cresterile mari au fost inregistrate de produsele branded. In ciuda legislatiei, pacientii si medicii s-au opus, iar pacientii au incredere in medici. Medicii fac parte din categoriile care se bucura de o incredere foarte mare din partea populatiei, asaarata statisticile”, spune Mariana Wencz, director general Glenmark Romania.

Reprezentantii producatorilor sustin ca piata locala nu era suficient de matura in 2005, la momentul trecerii la prescriptia pe DCI, iar acest lucru s-a manifestat chiar in rezistenta pietei.

Leave a reply