Platile informale la medic, practica larg raspandita in toata regiunea Europei Centrale si de Est, reprezinta un potential important de crestere pentru sectorul privat, se arata intr-o analiza recenta a companiei de consultanta Delloite.
Platile informale la medic, practica larg raspandita in toata
regiunea Europei Centrale si de Est, reprezinta un potential
important de crestere pentru sectorul privat, se arata intr-o analiza recenta a companiei de consultanta Delloite.
Aceste sume numara in regiune peste
cinci miliarde de dolari. Potentialul din sistemul de
sanatate est european a fost deja simtit de fondurile
de investitii dar si de investitori individuali, care
curteaza asiduu operatorii individuali.
Factorii de natura sa explice acest interes deosebit
sunt schimbarile care se prevad in structura demografica
din regiune, pe fondul imbatranirii populatiei,
dar si a cresterii continue a puterii de cumparare.
Cheltuielile cu sanatatea in aceasta zona sunt estimate
sa creasca cu 1,2% pana la 2% din PIB numai
ca urmare a cresterii ponderii populatiei in varsta.
Un al doilea aspect de natura sa dinamizeze
piata de sanatate este dezvoltarea sectorului medical
privat, care ofera o alternativa de calitate superioara
serviciilor din sectorul de stat. Pe aceasta
diferenta de calitate din ce in ce mai multi consumatori
vor migra catre oferta privata, apreciaza
consultantii Delloite.
Un al treilea motor de crestere a pietei de
healthcare este aparitia unui consumator de servicii
de sanatate din ce in ce mai educat, in tema cu
ultimele descoperiri si tratamente in domeniu, ceea
ce va atrage o diversificare a ofertei, cu aparitia
unor servicii supraspecializate.
Decalajul actual dintre nivelul cheltuielilor cu
sanatatea in centrul si estul Europei fata de Europa
de vest, de la 6% la respectiv 9,4% din Produsul
Intern Brut, rezerva un important potential de crestere pe termen mediu. In Uniunea Europeana
ponderea fondurilor publice in totalul cheltuielilor
cu sanatatea este, in medie, de 75%, ceea
ce face ca dezvoltarea sectorului medical privat sa
fie dependenta de potentialul de a dezvolta parteneriate
public private, astfel incat serviciile private
sa poata fi decontate de sistemul de asigurari de
sanatate de stat.
Experienta statelor din regiune poate fi utila
pentru Romania, care are inca o piata de sanatate
privata prea putin dezvoltata, evaluata la circa 200
de milioane de euro.
POLONIA: PRIVATII SUBCONTRACTEAZA
SERVICII DE LA UNITATI
DE STAT
Piata globala de sanatate se ridica la 26 miliarde
de dolari, din care 6,8 – 8,8 miliarde se afla in
maini private. Din aceasta suma, circa 0,4 miliarde
dolari reprezinta asigurarile de sanatate private si
serviciile de sanatate pe baza de abonament. Volumul
platilor informale din sistemul public este estimat
la 2,6 miliarde de dolari.
Fondul National de Sanatate poate incheia contracte
si cu furnizori privati de sanatate, ale caror
servicii sunt decontate pe baza unor preturi prestabilite
pentru fiecare serviciu. Exista furnizori privati
care nu se afla in contract direct cu NFZ, dar obtin
fonduri publice devenind subcontractori pentru
furnizorii de sanatate de stat. Furnizorii privati
au fost autorizati sa existe din 1991. Contributia
la sistemul national de asigurari de sanatate este
obligatorie. Sistemul polonez se bazeaza pe sistemul
de asigurari de stat, 70% din cheltuielile totale
cu sanatatea fiind din fonduri
publice.
Studiul Delloite estimeaza ca
sistemul privat de sanatate are
o prognoza de crestere foarte
buna in Polonia, desi si in perioada
1999 – 2006 cresterea acestui
domeniu a fost sustinuta.
In acest moment serviciile
private sunt relativ scumpe, de
aceea cererea pentru acestea
este marginala. Totusi, economia
poloneza este in crestere,
iar multe companii incep sa foloseasca
serviciile medicale ca pe
o modalitate de recompensare a
personalului.
Conform unui studiu sociologic
recent, 20% din polonezi
sunt de acord sa plateasca suplimentar
pentru asigurari de
sanatate privata, in timp ce alti 30% au spus ca ar
dori sa le achizitioneze, dar nu si le permit.
In timp ce cheltuielile cu sanatatea per ansamblu
au crescut cu 5% intre 1999 – 2006, sumele
cheltuite pe abonamente si plata per serviciu in
privat au crescut cu 24%, la 300 de milioane de
dolari. Totodata, asigurarile de sanatate au crescut
cu 50%, ajungand la 20 – 40 milioane de dolari in
2006. Cifrele de afaceri ale furnizorilor din mediul
privat au crescut cu 30 – 40%.
CEHIA: REFORMA PENTRU
EFICIENTIZARE
Cehii cheltuiesc pentru sanatate 7% din PIB,
respectiv 11,9 miliarde dolari, in 2006. Marea
majoritate a cheltuielilor de sanatate se face prin
sistemul public de asigurari, cheltuielile publice
reprezentand 88,7% din totalul cheltuielilor cu
sanatatea.
Sistemul de asigurari se bazeaza pe asigurarile
de sanatate de stat, furnizate de Compania
de Asigurari de Sanatate de Stat, precum si de
alte companii de asigurari profesionale sau ale
salariatilor. Acest sistem acopera atat furnizorii
privati, cat si pe cei de stat. Primele platite de
cetateni sau de stat sunt redistribuite catre companiile
de asigurari de sanatate in functie de structura
asiguratilor – sex, varsta etc.
Contractul standard intre o companie de
asigurari si un spital se bazeaza pe o combinatie
de plati fixe, taxa per serviciu si DRG (diagnostic-
related group), un sistem corelat cu volumul
de ingrijire. Un spital, de exemplu, primeste o
crestere procentuala data fata de valoarea rambursata in anul precedent daca indeplineste
un anumit volum de ingrijire (masurat printr-o
combinatie de plata per serviciu si o masurare
DRG). Unul din scopurile actualei reforme este
transformarea sistemului DRG in principalul
sistem de rambursare, astfel incat furnizorii de
servicii de sanatate sa fie platiti pentru cazurile
pe care le trateaza in loc sa fie platiti cu o suma
fixa.
Segmentul privat, evaluat la 2 miliarde dolari,
este cea mai mica componenta a pietei,
reprezentand 11,3% din totalul cheltuielilor cu
sanatatea. Cea mai mare parte a cheltuielilor private
se face in zona platii per serviciu, desi sistemul
de asigurari private castiga din ce in ce mai multa
popularitate.
Reforma pe care o traverseaza sistemul de
sanatate are scopul de a creste competitia atat
intre companiile de asigurari, cat si intre furnizorii
de servicii. Pachetul standard de ingrijire si
servicii garantat prin sistemul public urmeaza sa
fie stabilit in 2009, acest sistem urmand sa dezvolte
asigurarile de sanatate comerciale. Acestea
vor acoperi costurile unor servicii inalt specializate,
neacoperite de pachetul de stat.
UNGARIA: SISTEMUL PRIVAT
SE DEZVOLTA INDEPENDENT
DE CEL DE STAT
Ungurii au cheltuit anul trecut 7,9% din PIB
pentru sanatate, respectiv 10,3 miliarde dolari,
din care in maini private se afla 2,9 miliarde dolari.
Cheltuielile cu sanatatea urmeaza sa creasca
pana in 2010 la 15 miliarde dolari. Circa 72% din
finantare se face prin sistemul de asigurari de stat,
sectorul privat crescand prin co-plata si prin scheme
private de asigurari. Cheltuielile private includ o recent
introdusa coplata, la toate nivelurile de servicii
de sanatate, precum si plati directe din buzunarul
pacientilor. Ca in toata regiunea, platile informale
au un volum important.
Serviciile de sanatate sunt finantate in principal
prin sistemul social de asigurari. Predominant serviciile
sunt livrate de furnizori de stat aflati in contract
cu Casa, dar aceasta incheie nediscriminatoriu
contracte cu furnizorii de servicii private si cei
de stat.
In 2003, parlamentul a dat o noua lege,
prin care investitorii privati pot prelua mai usor
participatii in spitale si policlinici. Totusi, marea majoritate
a spitalelor sunt in continuare sub controlul
autoritatilor. Exista o serie de spitale operate de
companii private, insa nici un spital nu este operat
in mod curent sub o schema de parteneriat public
privat.
SLOVENIA, CELE MAI MARI
CHELTUIELI CU SANATATEA
DIN REGIUNE
Totalul cheltuielilor cu sanatatea este estimat la
4,8 miliarde de dolari, circa 8,7% din PIB, din care
1,3 miliarde de dolari este in maini private. Cheltuielile
ridicate cu sanatatea pe cap de locuitor plaseaza
Slovenia in fruntea statelor europene, chiar inaintea
unor state vechi membre UE. Aproape trei sferturi din
cheltuielile cu sanatatea se fac in sistemul public, insa
acest procentaj scade lent, dar constant.
Slovenia are un sistem national de asigurari
de sanatate, contributiile obligatorii finantand un
sistem de stat de retele si clinici bine dezvoltat.
Sistemul de asigurari de sanatate actual a fost introdus
in 1992. Conform statutului, cetatenii asigurati
au dreptul inclusiv la ajutoare de deces, finantarea
cheltuielilor de deces, sau rambursarea cheltuielilor
de calatorie pentru obtinerea unor servicii de
sanatate. Exista o serie de servicii neacoperite de
asigurarea de baza, pentru care cetatenii trebuie sa
plateasca integral sau, in caz ca au o asigurare suplimentara,
sa le plateasca printr-un sistem de coplata.
In 2006, Compania de asigurari de sanatate
de stat a incheiat contracte cu 1.628 de furnizori,
219 institutii publice si 1.409 private. O crestere a
sectorului privat se manifesta in special in domeniul
stomatologic. In 2004, 54% din activitatea stomatologica
se derula in clinici stomatologice private.
BULGARIA: CHELTUIELILE PRIVATE
SUNT PLATILE INFORMALE
Valoarea cheltuielilor cu sanatatea este de 4,9
miliarde de dolari, partea privata – evaluata la 2,3 miliarde
dolari – fiind constituita in special din platile informale.
Sistemul de asigurari de sanatate e monopol
de stat, in fiecare an fiind stabilite intre furnizorii de
servicii de sanatate si casa de asigurari valoarea sumelor
rambursate. Spitalele si medicii semneaza contracte
individuale cu casa de asigurari. Clinicile private
decid daca sa intre in contract cu casa de asigurari sau
nu. Platile informale sunt facute pentru servicii care in
mod oficial sunt servicii gratuite.
Sectorul medical privat cuprinde in special farmacii,
clinici stomatologice, laboratoare si alte unitati
specializate, si mai putin unitati de ingrijire primara.
In ultimii ani, medicii care lucrau pe cont propriu au
suferit din cauza faptului ca cetatenii nu au mai putut
plati sumele informale si au fost nevoiti sa intre
in contract cu casa pentru a-si asigura un venit constant.
Sistemul are potential important de crestere,
desi dezvoltarea sistemului medical privat are o anumita
intarziere in dezvoltare fata de celelalte state din
regiune.
Leave a reply