Colegiul Medicilor Iasi a realizat un sondaj de opinie in randul pacientilor dar si a medicilor din judet, „Vinovati si vina in medicina. Despre responsabilitatea in sistemul medical actual”. S-a dovedit ca pacientii fac diferenta intre eroare si greseala medicala, iar in cazul in care vor sa reclame o eroare medicala, 33,6% se adreseaza Colegiului Medicilor. Pentru a reclama o nemultumire legata de sistemul sanitar, pacientii prefera Autoritatea pentru Sanatate Publica in proportie de 33% si Case de Asigurari de Sanatate, 31%.
In topul clasificarii cauzelor care conduc la greseli medicale, pe primele locuri se afla slaba pregatire profesionala si mijloacele de diagnostic si terapie limitate. Portretul unui medic bun – din perspectiva pacientilor este urmatorul: medic cu experienta si care vorbeste pe intelesul pacientului. La intrebarea: cine ar trebui sa acorde compensatia victimei in cazul unei greseli ce poate fi imputata medicului, raspunsul a fost in 39,84% ca medicul care comite greseala trebuie sa asigure compensatia baneasca din propriul buzunar. Medicii care au raspuns la chestionar au pretins sa fie experimentati, cu o buna comunicare cu pacientii. Peste jumatate dintre ei au raspuns ca in cazul unei greseli comise de un confrate vor incerca sa il determine pe acesta sa isi asume greseala.
„Exista cel putin trei elemente comune la medici si pacienti: neincrederea in polita de malpraxis, portretul medicului ideal care ar minimaliza riscurile si increderea in Colegiul Medicilor. Este prima investigare sociala de acest gen pe acesta tema din Romania” a declarat prof. dr. V. Astarastoae, Secretar General al CMR.
Leave a reply
Leave a reply