Cu doar doua saptamani inainte de intrarea in vigoare a noului mecanism de compensare pentru bolile cronice inca nu este limpede care vor fi medicamentele compensate cu 100% si mai ales pentru ce doze va fi asigurat acest nivel de compensare.

In timp ce Lucian Duta, presedintele CNAS, afirma ca pacientii cu afectiuni cronice nu vor plati bani din buzunar pentru tratamente, medicii au pus pe tapet 11 cazuri in care potrivit listelor publicate de CNAS se compenseaza doar anumite dozaje – cele cu preturile unitare cele mai mici – ceea ce induce, pentru pacientul cu aceeasi boala dar care are nevoie de alte dozaje, costuri exorbitante, de pana la 9500 de lei pe luna, in cazul cancerului, spre exemplu.
“De la 1 octombrie compensarea medicamentelor se face pornind de la substanta de baza. Se va compensa 100% medicamentul generic, iar acolo unde nu exista, medicamentul original se va compensa 100%. Dorim sa indreptam consumul catre medicamentele generice, fara a induce plati suplimentare din partea pacientului”, a afirmat Lucian Duta la dezbaterea organizata de Coalitia Organizatiilor Pacientilor din Romania (COPAC) si Colegiul Medicilor din Romania (CMR) pe aceasta tema. Un comunicat al CNAS din 1 septembrie facea insa niste precizari de procedura care, daca vor fi pastrate, risca sa devina marul discordiei dintre Casa, pe de o parte, Colegiul Medicilor si Colegiul Farmacistilor alaturi de pacienti, de cealalta parte: “Modalitatea de compensare a medicamentelor de pe sublista C se defineste la nivel de substanta chimica activa (DCI) si forme farmaceutice asimilabile plecand de la «pretul minim per unitate terapeutica»”.
Cu alte cuvinte, reprezentantii CNAS par sa nu renunte la un princiu mai vechi, acela ca nu doresc ca pentru aceeasi substanta activa sa plateasca un pret mai mare, doar pentru ca are un alt dozaj. Indiferent de consecintele pentru pacienti. Vor fi producatorii de medicamente de acord sa alinieze preturile astfel incat tariful perceput pentru aceeasi substanta activa sa fie unic per mg indiferent de doza sub care este marketat produsul? Ramane de vazut.

Leave a reply