Companiile elvetiene Hoffmann la Roche si Novartis au ajuns, la sfarsitul celui de-al doilea trimestru al anului, la o cota de piata similara cu cea a GlaxoSmithKline, care a dominat in ultimii ani piata farmaceutica autohtona, evaluata la 1,85 miliarde euro anual.
Potrivit raportului trimestrial al companiei de studii de piata Cegedim, cele trei companii inregistrau, la sfarsitul celui de-al doilea trimestru, o cota de piata de 6,9%, calculata in ultimele 12 luni. De asemenea, Sanofi-Aventis este cu putin in urma celor trei, cu o cota de piata de 6,7%. De mentionat ca, in trimestrul al doilea, este pentru prima data cand vanzarile trimestriale ale GSK (33,7 milioane de euro) sunt surclasate de cele ale Hoffmann la Roche (37,1 milioane de euro), Sanofi-Aventis (35,7 milioane de euro) si Novartis (35,7 milioane de euro).
„Cresterea Roche a venit de pe segmentul de oncologice; dupa implementarea programului de oncologie, am inregistrat o crestere constanta”, a declarat pentru Business Standard Dan Zamonea, director general Roche Romania. Piata farmaceutica a inregistrat o revenire a ratei de crestere la 8,4% in ultimele 12 luni incheiate la sfarsitul lunii iunie, dupa ce, in primul trimestru, raporta o crestere de 6,1%, considerata sub asteptari de catre jucatorii de profil. Motorul de crestere al pietei a venit din zona medicamentelor cu prescriptie, care au crescut cu 16,3% in perioada mentionata. Piata de OTC-uri (medicamente fara prescriptie) a mentinut un ritm de crestere apropiat de cel al pietei globale, de 8,1%.
Raportul Cegedim consemneaza si o modificare importanta in topul producatorilor, fiind pentru prima data in ultimii ani cand compania britanica Glaxo-SmithKline, liderul pe termen lung al pietei locale farmaceutice, pierde pozitia fruntasa, incheind trimestrul al doilea cu vanzari mai mici decat competitorii sai Hoffmann la Roche, Novartis si Sanofi-Aventis. Astfel, GSK a vandut, in al doilea trimestru, medicamente in valoare de 118,2 milioane de lei (33,7 mil. euro), sub valorile vanzarilor competitorilor sai.
In valoare absoluta, piata farmaceutica locala se cifra, la mijlocul acestui an, la 6,4 miliarde lei (1,85 miliarde euro), din care piata de retail (prin farmacii) reprezinta 5,6 miliarde lei (1,6 miliarde euro), in timp ce piata de spital contoriza 862 milioane de lei (246 milioane de euro). Totodata, piata de retail a consemnat o crestere de 14,6%, in timp ce piata de spital a scazut cu 19,7%. Aceste evolutii sunt consecutive trecerii, anul trecut, a distributiei medicamentelor unor programe nationale din farmaciile de spital in farmaciile cu circuit deschis, ceea ce a facilitat accesul pacientilor la medicamente, simultan cu o crestere a afacerilor distribuitorilor si o scadere a preturilor acestor medicamente, ca urmare a liberalizarii pietei.
Piata medicamentelor cu prescriptie a crescut cu 16,3%, la 4,5 miliarde lei (1,28 miliarde euro), in timp ce piata medicamentelor fara prescriptie s-a cifrat la 1,1 miliarde lei (314 milioane de euro). Cele doua segmente se inscriu in segmentul de retail. S-au inregistrat cresteri pe toate ariile terapeutice, cu exceptia antibioticelor, care au inregistrat o scadere de 2,5%. Cele mai mari cresteri au fost inregistrate de medicamentele oncologice si cele asociate lor (crestere de 26,7%), urmate de cele pentru sistemele osos si muscular (15,8) si de medicamentele cardiovasculare, care au crescut cu 13,3%.
Potrivit NewsIn, pentru perioada urmatoare, Cegedim estimeaza perspective pozitive, insa mentioneaza ca blocajul actual poate aduce dificultati suplimentare companiilor implicate. Pentru intregul an, Cegedim mizeaza pe o crestere a pietei globale de 8%, care sa aduca piata farma locala pana spre pragul de doua miliarde euro. Datele Cegedin sunt calculate pe baza iesirilor de produse din farmacii, precizeaza Business Standard.
Leave a reply
Leave a reply