Pe fondul unei legislatii voit relaxate, farmacia comunitara a suferit, in ultimii ani, transformari care tind sa modifice perceptia pacientilor asupra rolului farmacistului si importantei lui in cadrul sistemului sanitar si in viata comunitatii din care face parte.
Ascensiunea lanturilor de farmacii, cu spatiile lor generoase, concepute dupa toate criteriile marketingului modern si in opozitie cu aerul de laborator care insotea farmacia clasica, impinge aceasta nobila meserie tot mai mult in lumea businessului, dincolo de granita sa stiintifica sau de utilitate sociala.
In esenta, farmacia, prin tipul de profesie pe care o exprima si pentru distributia sa in teritoriu, reprezinta interfata naturala a sistemului sanitar in raport cu nevoile pacientului, nevoi care sunt in continua evolutie in societatea noastra, una dintre principalele cauze ale acestei stari de fapt fiind cea a imbatranirii populatiei tradusa prin cresterea cererii de servicii medicale. Ca rezultat al cresterii, in ultimii 20 de ani, numarul farmaciilor s-a majorat de 10 ori. Din pacate, in contradictie cu aceasta crestere, sunt zone in Romania in care serviciul farmaceutic nu este deloc usor accesibil, pacientii fiind nevoiti sa strabata zeci de kilometri pana la cea mai apropiata farmacie. Legislatia laxa care nu mai impune cu sfintenie criteriul teritorialitatii a permis dezvoltarea salbatica a lanturilor de farmacii, mult mai antrenate in regulile si jocurile pietei libere si care au luat cu asalt zonele cu vad comercial. Astfel ca, la ora actuala, sunt zone in care co-exista, in ciuda principiului concurentei, perete in perete, si cate 3 farmacii de lant, pe langa farmacia independenta aflata acolo poate chiar inainte de Revolutie.Din nefericire insa aceasta migratie a farmaciiilor in cautare de vad s-a facut in detrimentul zonelor periferice sau izolate, principalul perdant fiind pacientul.
Farmacia independenta, in pericol
Farmacia independenta tinde sa dispara incet, incet, a fost unul dintre semnalele de alarma lansate in cadrul Scolii jurnalistilor in domeniul medical organizatÄ de Colegiul Farmacistilor din Romania, la Sighisoara. Cauzele sunt multiple, de la efectul implacabil al crizei financiare pana la lipsa de inertie pe care statului a manifestat-o ani la rand fata de plata arieratelor pe care le are catre actorii din piata farmaceutica. La aceasta se adauga si inegalitatea luptei de gherila pe care farmacia independenta, prin proprietarul sau – farmacist de profesie, trebuie sa o duca cu armata de oameni inregimentata in departamentele de marketing ale lanturilor de farmacii.
Si iarasi pacientul pierde cel mai mult, nu va sti niciodata ca ratiunea rafturilor frumos aranjate, dupa ultimele tendinte in marketing si in tehnica vanzarilor, este cea a atingerii marjelor de profit si rotunjirea cifrei de afaceri si nu sanatatea sa.
Etica si marjele de profit
Aceasta explozie a numarului de farmacii, aceasta vanatoare de atragere si fidelizare a clientilor au impins farmacistul comunitar atat de mult in zona de business, corodandu-i imaginea, incat tot mai multe voci il compara pe acesta cu un vanzator de medicamente, stirbindu-i pe nedrept aura de urmas al lui Esculap.
Lumea afacerilor s-a schimbat, si in domeniul farmaceutic lucrurile continua sa evolueze atat de rapid incat si celor mai indrazneti farmacisti le este greu sa tina pasul. Cresterea competitivitatii sectorului, cresterea complexitatii businessului cu medicamente, l-au scos pe farmacist din zona stiintifica a profesiei si l-au determinat sa-si asume numeroase alte roluri. Pentru a supravietui in mediul vanzarilor moderne, farmacia comunitara, care vinde atat servicii cat si produse, trebuie sa se individualizeze pe piata prin anumite metode de marketing, iar farmacistul trebuie sa dea dovada de inteligenta si profesionalism.
Pe o piata libera o astfel pe perspectiva nu poate sa duca cu gandul decat la progres, la optimizarea activitatii care este prestata. Dar atunci cand atingerea marjelor de profit este mai presanta decat etica profesiunii, pana la abuz, nu mai e decat un pas.
Si totusi farmacistul este mult mai mult decat un vanzator de medicamente.
Farmacistul este consilierul privind medicatia Rx, fundamentata pe analiza stiintifica a prescriptiei, in contextul bolnavului.
Farmacistul este profesionistul pregatit pentru ghidarea experta a automedicatiei si pentru sfatul impartial.
Farmacistul nu este numai un executant al dispozitiilor date de medic pe o reteta, Farmacistul educa, informeaza, intervieveaza si consiliaza pacientul, cu alte cuvinte farmacistul este ghid, educator, consilier.
Leave a reply
Leave a reply