Al doilea trimestru din 2008 a consemnat o revenire usoara a ratei de crestere a pietei totale (8,4% fata de 6,1% la sfarsitul primului trimestru, fata de +11,2% la sfarsitul anului 2007).
Valori PPP (Pharmacy Purchase Price = Pret de achizitie al farmaciei)
Sursa: Cegedim – Pharma & Hospital Report
1.Piata totala
*MAT (moving annual total) = suma ultimelor 12 luni (trimestrul curent + 3 trimestre anterioare)
Al doilea trimestru din 2008 a consemnat o revenire
usoara a ratei de crestere a pietei totale (8,4% fata de 6,1%
la sfarsitul primului trimestru, fata de +11,2% la sfarsitul
anului 2007). In linii mari, piata farmaceutica a confirmat
evolutiile precedente, astfel:
- pe canale, piata de retail a crescut puternic (+14,6%) fata
de cea de spital, care a inregistrat o scadere (-19,7%); parte din
aceasta variatie se datoreaza inca trecerii de anul trecut a unor
programe nationale de sanatate din spital in retail; - pe segmente, produsele cu prescriptie medicala
au crescut mai rapid decat cele fara prescriptie medicala
(+16,3%, respectiv + 8,1%).
2.Grupe terapeutice mari (Top 10)
Pe tendinta de crestere totala, s-a consemnat avansul majoritatii grupelor terapeutice mari.
Cele mai importante cresteri au inregistrat grupele:
- L (Antineoplazice si imunomodulatoare) + 26,7%
- M (Sistem musculo-scheletic) + 15,8%
- C (Sistem cardiovascular) + 13,3%
Grupe terapeutice cu evolutiile cele mai modeste:
- J (Anti-infectioase sistemice) – 2,5%
- A (Tub digestiv si metabolism) + 2,9%
- D (Dermatologice) + 4,1%
3.Companii farmaceutice (Top 20)
1 inclusiv Europharm
2 fara cooperarea cu Terapia
3 inclusiv Sandoz
4 fara cooperarea cu Sindan Pharma
5 inclusiv Egis
6 inclusiv Terapia
7 inclusiv Bayer Schering Pharma
8 inclusiv Sindan Pharma
9 inclusiv Gedeon Richter Romania
NB: Aceste date estimeaza iesirile de
produse din farmacii catre pacienti;
compararea iesirilor produselor cu intrarile acestora in farmacii sau cu cele
privind importul/productia locala a
acestora este partial incorecta (calculul
valorilor si cotelor de piata de mai
sus este efectuat in preturi de achizitie
in farmacie, iar valorile de import sau
productie disponibile din alte surse
sunt exprimate in general la preturi de
producator).
4.Perspective
Agitatia din ultimele luni de pe piata farmaceutica ne
determina sa fim circumspecti in ceea ce priveste perspectivele
pe termen scurt. Desi perspectivele pe termen mediu
raman pozitive, blocajul actual poate aduce dificultati suplimentare
companiilor implicate in piata. Deoarece blocajul
preturilor este factorul preponderent de evolutie la produsele
cu prescriptie medicala, indiferent de grupa terapeutica sau
producator, iar impactul noilor liste de compensate inca nu se
face simtit, apreciem ca piata va incheia anul curent cu o performanta
apropiata de cea actuala a produselor OTC (8%).
Leave a reply