Discutii

Dupa ce am examinat educatia medicala
continua din Europa si am comparat-o cu
cea existenta in tara noastra, am ajuns la concluzia
ca in Romania legislatia este destul de
apropiata cu cea din alte tari din continent:
creditele acordate ca urmare a participarii la
evenimente educationale sunt necesare pentru
reinnoirea dreptului la libera practica.
Organizatori pot fi universitati, ONG-uri
sau firme de medicamente. Costurile sunt suportate
fie de cursanti, fie de firmele farmaceutice.
Am comparat rezultatele studiului meu
cu cele ale Doinei Bunescu, prezentat in
2001 la o conferinta sub titlul „Necesitatile
de educatie medicala continua ale medicilor
de familie. Evaluare”, care are la baza un
chestionar la care au raspuns 281 de medici.
In acea perioada, nu era obligatorie educatia
medicala continua si incepuse privatizarea
medicilor de familie.

Cele mai dornice de crestere a nivelului
profesional sunt femeile cu o varsta medie
de 43,3 ani si care lucreaza in oras. Acestea
prefera cursurile gratuite, sustinute de cadre
universitare, pe teme legate de tratamentul
bolilor cronice. Medicii care lucreaza in mediul
rural sunt interesati de urgente si proceduri
gen oftalmoscopie. De mare interes se
bucura cursurile de manegement si de IT.
Un alt studiu romanesc despre acest
subiect este cel al Adelei Marinescu, efectuat
in 2005/ 2006, nepublicat, in care 593
de respondenti au completat un chestionar.
Majoritatea (41%) celor care au participat,
aveau varsta cuprinsa intre 41 si 50 de ani.
Conform cu acest studiu, 81% dintre
particpanti sunt atrasi de continutul evenimentelor
educationale, 57% doresc si
cre dite, iar 43% participa de preferinta la
cursuri gratuite. Preferinta pentru cursuri
sau ateliere este aproximativ egala.

Concluzii

Dupa ce am examinat situatia educatiei
medicale continue in Europa si in Romania,
am comparat datele obtinute din cercetarea
personala cu cele a altor doua studii
asemanatoare realizate in tara noastra.
In concluzie, putem spune ca medicii de
familie romani participa la ore de educatie
medicala continua daca subiectul discutat ii
intereseaza, din aria curriculara foarte larga
a medicinei de ambulator, un loc central
ocupandu-l deprinderile practice, aplicabile
in cabinetul medical. Aceste date concorda
si cu situatia din Germania, unde H-M
Mühlenfeld constata un interes foarte mare
a medicilor bavarezi fata de manevrele practice,
in mod special cele de mica chirurgie.

Multi medici sunt interesati de noutati, ceea
ce poate semnifica si lansarea de noi medicamente.
Lectorul celebru atrage audienta in mod
cert, fapt confirmat de toate sursele analizate.
Studiul de fata nu analizeaza daca celebritatea
inseamna personaj intens mediatizat,
om charismatic, specialist cu rezultate deosebite
sau seful de sectie cu care colaboreaza
medicul respectiv. Invingatori in ce priveste
interesul medicilor de familie sunt profesorii
universitari, urmati la destul de mare
distanta ca si optiuni ale respondentilor de medicii de familie formatori si de lectorii
straini. O explicatie ar fi si posibilitatea
de a stabili contact direct pentru eventuale
intrebari punctuale sau consulturi de specialitate.
In ceea ce priveste forma preferata de
educatie medicala continua, medicii de familie
prefera cursuri frontale. Oricum, costurile/
participant sunt mult mai reduse in
cazul cursurilor clasice, ca de altfel si efortul
depus atat de lector cat si de participant. Aici
ne deosebim de medicii de familie germani,
care opteaza mai mult pentru ateliere de deprindere
a menevrelor practice.

Timpul pe care il pun la dispozitie medicii
romani educatiei este de 2-4 ore, cel mai
bine in timpul saptamanii, la pranz sau vineri
seara, mai putin sambata dimineata.
Duminica este considerata de majoritatea
timp liber si nu este acceptata.

Organizatorii care doresc sa aibe multi
participanti, trebuie sa anunte evenimentele
in mod personalizat, prin scrisori, email sau
telefonic, eventual pe website. Mai putine
sanse au cei care lipesc afise sau dau anunt
la ziar.

Privind in viitor

Vremurile se schimba – legislatia, tehnica,
situatia sociala si noi vrem sa tinem pasul.
Inca din 2001 erau la mare pret cursurile
de informatica medicala si manegement,
acum la acestea se adauga intrebari legate de
legislatie, de relatiile cu Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate si chiar de malpraxis.
Tinand cont de actualele tendinte in
sistemul sanitar si al medicinei de familie,
se pare ca medicii zilelor noastre au nevoie
pentru o cariera de succes, alaturi de
competentele medicale si de abilitati non
medicale, cum ar fi:

– cresterea competentei in utilizarea
tehnologiei informatice
– capacitatea de a lua decizii bazate pe
dovezi si de a aborda in mod critic informatia
medicala
– capacitatea de a face fata schimbarilor
care au loc in sistemul medical si a modului
de practicare a medicinei
– abilitati practice si manageriale
– notiuni medico – legale
– abilitati de conducere
– comunicare interpersonala eficienta
– capacitatea de a face fata schimbarilor
si de a le genera

Poate cea mai importanta abilitate, avand
in vedere numarul mare de medici femei este
aceea de a gasi un echilibru intre munca, stil
de viata si educatie medicala continua.

Leave a reply