Colegiului Farmacistilor din Romania va continua sa militeze pentru drepturile pacientilor la sanatate si ale farmacistilor de a-si exercita, in mod liber, profesia in folosul si beneficiul acestora si spera ca starea de normalitate sa devina regula in sistemul farmaceutic si sa nu ramana exceptia.

Am sustinut ca, reforma initiata in 2006
prin Legea 95/2006 nu a fost una reala,
lucru care s-a dovedit ulterior. Problemele
sistemului nu s-au rezolvat decat punctual,
fara o viziune de ansamblu si o reformare
reala a sistemului.

Incepand cu 2004 si din ce in ce mai evident
din 2006, dialogul cu noi si cu societatea
civila a fost doar mimat de autoritati si acum,
privind retrospectiv, este evident ca masurile
luate s-au dovedit gresite. De putinele ori cand
s-a tinut cont de propunerile asociatiilor profesionale
s-a dovedit ca masurile adoptate au fost
benefice, in primul rand pentru pacienti.
Astfel, ca urmare a trei luni de sesizari si demersuri
nenumarate ale Colegiului Farmacistilor
din Romania pe langa autoritati, Guvernul a
eliminat restrictia prin care pacientii cronici puteau
sa isi ridice medicamentele doar din anumite
farmacii selectate de casele de asigurari si
a eliminat restrictia ca un farmacist sa poata lucra
intr-o singura farmacie.

Colegiul Farmacistilor din Romania a salutat
aceasta decizie de revenire la normalitate si
de renuntare la ingradirea dreptului constitutional
al pacientilor de acces la medicamente si al
farmacistilor de acces neingradit la munca.
Ca urmare numeroaselor interventii ale
Colegiului Farmacistilor din Romania (CFR), a
fost redus cuantumul penalizarilor instituit de
CNAS la nivelul farmaciilor, acesta fiind diminuat
de la 50% din valoarea medicamentelor
eliberate de acestea, cat era prevazut initial, la
16%.

Incepand cu anul 2010, CFR a facut eforturi
considerabile pentru rezolvarea problemei
acumularii de arierate prin refuzul primirii de
catre CNAS a facturilor emise de farmacii pentru
medicamentele eliberate pacientilor in cadrul
programelor nationale de sanatate si recunoas
terea valorii reale a acestora, dar autorita-
tile sanitare, fie au ignorat, fie au ascuns pentru
mult timp aceasta situatie.

De asemenea, am militat pentru gasirea
unor solutii pentru plata si stoparea acestor datorii,
reducerea progresiva a termenelor de plata
si nu in ultimul rand, pentru o reforma reala
a sistemului de sanatate din Romania.
Faptul ca demersurile nu au fost luate in
seama, a facut ca aprovizionarea cu medicamente
a populatiei din ultimile luni sa fie pusa
sub semnul intrebarii, deoarece acumularea de
arierate in valoare de aproximativ 2.5 miliarde
de lei face aproape imposibila aprovizionarea
cu medicamente a farmaciilor de catre distribuitori,
producatori si implicit a adus probleme
serioase in aprovizionarea cu medicamente a
pacientilor.

Bolnavii cronici, beneficiari ai Programelor
Nationale de Sanatate, sunt inscrisi pe listele
aprobate de comisii constituite la nivelul caselor
de asigurari de sanatate.

Cu alte cuvinte, fondurile necesare pentru
medicamentele cuprinse in aceste programe
sunt previzibile si controlabile de CNAS prin
aceste liste.

Cu toate acestea, in 2009 au fost alocate
fonduri pentru aceste programe doar pentru
primele 5 luni ale anului; incepand cu luna iunie
fondurile s-au epuizat, iar plata medicamentelor
a fost amanata pana anul 2010, prin prelungirea
termenelor de plata de la 60 de zile la
210 zile, recunoscut fiind ca nici acest termen
nu este respectat, acesta fiind prelungit ilegal la
300-330 de zile.

Rectificarea, din octombrie 2010, a preva-
zut nu fonduri suplimentare pentru sistem, ci
crearea bazei legale pentru angajarea unor credite
de angajament in vederea acoperirii cheltuielilor transferate din anul 2009, astfel incat
sa continue eliberarea de medicamente, fara ca
cineva sa-si puna problema daca farmaciile vor
rezista la aceste imense presiuni financiare.
Creditele angajate pentru anul 2011 nu au
facut decat sa mute cheltuiala cu medicamente
pe bugetul anului urmator, care a inceput cu un
deficit de 2.3 miliarde lei si care a trebuit acoperit.
Asadar, in anul 2010 situatia a fost asema-
natoare anului 2009, fondurile alocate acoperind
doar primele luni ale anulu. Situatia subfinanta
rii si acumularii de arierate se repeta in
2011, cand fondurile s-au terminat deja in luna
mai a acestui an.

Incepand cu luna august a acestui an, fondurile
s-au epuizat, iar casele de asigurari au incetat
primirea facturilor de la farmacii, intrucat
nu mai aveau prevedere bugetara. Cu toate
acestea, farmaciile care au rezistat presiunilor
financiare, au continuat eliberarea medicamentelor
catre populatie. Facturile "tinute la sertar"
de catre farmacii, au atras obligatia acestora de
a plati impozite si taxe aferente (inclusiv TVA),
chiar daca ele nu au fost primite nici azi de
catre casele de asigurari.

Eliberarea acestor medicamente a fost fa-
cuta perfect legal si cu respectarea stricta a legii
si a contractelor incheiate intre farmacii si casele
de asigurari si din acest motiv trebuie gasita de urgenta o cale de preluare si recunoastere
a facturilor neinregistrate.

Toate problemele semnalate mai sus, ne-au
facut sa salutam initiativa Presedintelui Romaniei
de a propune si sustine emiterea unei noi
legi a sanatatii, care sa inlocuiasca legea
95/2006, legea "Reformei in sanatate", care nu
este decat o compilatie din legislatia existenta
anterior si care s-a dovedit a nu aduce niciun
aport in reformarea sistemului sanitar, asa cum
Colegiul farmacistilor a sustinut inca de la
aparitia ei.

Problemele sistemului nu s-au rezolvat
decat punctual, fara o viziune de ansamblu si o
reformare reala a sistemului.

Reformarea sistemului sanitar

Scopul reformarii sistemului sanitar trebuie
sa fie eficientizarea consumului de medicamente
si nu diminuarea lui, precum si controlul prescript
iei medicale, asa cum noi am solicitat de
nenumarate ori.

Consideram ca o adevarata reforma a sistemului
sanitar ar trebui sa tina cont de mai
multe aspecte si precum:

a) Finantarea corecta a sistemului de asigura
ri de sanatate, in concordanta cu nevoile reale
ale pacientilor;

b) Reducerea progresiva a tuturor arieratelor
existente in sistemul sanitar si respectarea
cu strictete a termenelor de plata stabilite prin
lege. Asa cum solicita si Fondul Monetar Internat
ional, speram sa se gaseasca o solutie bugetara
la actuala rectificare pentru stoparea ratei
de crestere a arieratelor din sistemul public de
sanatate si reducerea lor la zero cat mai rapid.
Acest lucru ar aduce o stabilitate macro-economica
pe termen mediu si lung cu atragerea
implicita a investitiilor din exterior.

c) Controlul riguros al cheltuielilor cu medicamentele
si eficientizarea costurilor, prin verificarea
prescriptiei medicale si prin informatizarea
totala a sistemului sanitar, fapt ce presupune
existenta prescriptiei electronice la medici
si cardul de sanatate pentru toti pacientii. Cu
cat se elibereaza mai multe medicamente care
nu sunt acoperite financiar, cu atat farmaciile
crediteaza mai mult sistemul public de sanatate
si sunt mai vulnerabile si expuse la faliment. In
perioada 2009 – 2010, 410 farmacii, preponderent
din mediul rural si urban periferic, au intrat
in insolventa si 207 farmacii au fost radiate;
la acestea se adauga farmaciile care sunt in proceduri
de somatii de plata si intrarea in insolventa
a doi mari distribuitori. Nu in ultimul
rand, multi distribuitori de talie mica se vad nevoit
i sa execute farmaciile pentru plata datoriilor,
pentru ca ei insisi sa poata supravietui, iar
aceasta situatie nu poate continua la nesfarsit.

d) Reorganizarea caselor judetene de asigura
ri de sanatate prin inlocuirea acestora cu birouri
teritoriale, care sa monitorizeze eliberarea
medicamentelor prin farmacii si transmiterea
datelor catre CNAS ar aduce semnificative economii
la bugetul asigurarilor de sanatate prin reducerea
substantiala a cheltuielor care se efectueaza
cu structurile organizatorice din teritoriu.

e) Substitutia generica a medicamentelor
din lista C2, cele care se elibereaza bolnavilor in
cadrul afectiunilor gestionate prin programele
nationale de sanatate ar aduce economii care ar
putea ajuta un numar mai mare de pacienti sa
aiba acces la tratamentele necesare.

f) Infiintarea caselor private de asigurari de
sanatate, care ar deveni un concurent real al
CNAS, cu toate avantajele care deriva din
aceasta situatie.

g) Completarea legilor profesiilor de medic
si farmacist, prin imbunatatirea unor aspecte
insuficient tratate in prezent si clarificarea unor
aspecte care in prezent sunt interpretabile.

h) Cooptarea reprezentantilor corpurilor
profesionale si pe cei ai industriei farmaceutice
la intocmirea legislatiei in domeniu, ceea ce ar
aduce un beneficiu substantial la punerea in
practica a acesteia, fara a mai exista sincope in
sistemul de asigurare a sanatatii populatiei.

Am scris acest articol, cu o ultima speranta ca de
aceasta data, o noua lege a sanatatii, conceputa de profesionis
ti in beneficiul populatiei, ar putea duce, intr-un
timp rezonabil, la redresarea sistemului sanitar din
Romania.

Prezenta unui profesionist respectat in domeniul
medical, domnul profesor doctor Ritli Ladislau, in
fruntea Ministerului Sanatatii ar putea face ca sperant
a manifestata mai sus sa nu ramana numai o speranta!

Leave a reply