Autor: Elena Clara Popescu – Farmacist Primar, Vicepresedinte Colegiul Farmacistilor din Romania
Un lucru ramane de netagaduit: rezolvarea problemelor
din sectorul farmaceutic nu este, si nu poate fi, la indemana
catorva oameni care reprezinta farmacistii din
Romania! Problemele sunt de fond si nu se pot rezolva
decat printr-o colaborarea stransa intre decidentii din
sistemul sanitar cu profesionistii din domeniu, care duc
greul sanatatii si care, din pacate nu sunt nici respectati
si nici ascultati, desi ei sunt cei la care se gaseste cheia
care poate deschide usa spre normalitatea din sanatate!
Problemele grave cu care s-a confruntat
si anul acesta sectorul farmaceutic
au avut in principal 2
cauze: lipsa acuta a fondurilor din
sistemul de asigurari de sanatate si
refuzul unui dialog din partea multora dintre
reprezentantii de la varful sistemului sanitar.
In urma multor demersuri facute de catre
reprezentantii CFR am reusit sa impunem
punctul nostru de vedere in multe cazuri. Desi
teoretic s-au obtinut rezultate notabile, practic
nu se pun in practica masurile adoptate.
Iata ceea ce am reusit sa obtinem:
1. CNAS a eliminat din Contractul-Cadru
pe 2010 si 2011 prevederea privind arondarea
pacientilor pe farmacii, care ar fi favorizat net
anumite farmacii la eliberarea medicamentelor
din cadrul programelor nationale de sanatate
2. CNAS a preluat o parte din problemele
tehnice sesizate de CFR, precum aceea in care
referentierea a fost facuta atat la cantitatea de
substanta activa cat si la volum
3. S-a obtinut eliminarea din Contractul-
Cadru pe 2011 a obligativitatii de certificare
ISO a farmaciilor, certificare care presupunea
ca farmaciile sa plateasca sume foarte mari,
in conditiile in care acestea nu sunt platite de
CNAS, de peste 330 zile
De mentionat aportul Presedintelui CNAS,
Lucian Duta. Acesta a inteles inoportunitatea
acestei propuneri, in conditiile in care farmaciile
nu sunt platite pentru medicamentele
eliberate. Ca atare a decis sa se renunte la certificarea
ISO a farmaciilor intelegand ca respectarea
Regulilor de Buna Practica Farmaceutica
reprezinta un ISO specific si poate fi certificat
de catre Asociatia Profesionala a Farmacistilor,
respectiv Colegiul Farmacistilor care, prin legea
de infiintare si functionare, raspunde de calitatea
exercitarii profesiei de farmacist in Romania.
4. CFR a sustinut proiectul propus de
Ministrul Sanatatii, Cseke Atilla, privind Legea
farmaciei in forma propusa de catre dansul.
Am formulat propuneri care au vizat
atat criteriul demografic cat si alte criterii precum
proprietatea farmacistului asupra farmaciei,
criteriul de distanta intre farmacii, eliminarea
exceptiei, etc.
Singurul criteriu aprobat insa de guvern a
fost prelungirea cu inca 2 ani a criteriului demografic
si eliminarea exceptiilor de infiintare
a farmaciilor in centre comerciale, fara sa se
inteleaga care este pericolul liberalizarii pietei
farmaceutice.
5. Am sesizat M.S. cu privire la o serie de
aspecte legate de functionarea sectorului farmaceutic,
in special probleme legate de criza
financiara din sistem, care a avut ca efect lipsa
de medicamente din spitale si intrarea in faliment
a unui numar de farmacii din ce in ce mai
mare (iunie 2010).
6. S-au inaintat propuneri la Ministerul
Finantelor pentru Normele de aplicare a Codului
Fiscal, privind eliminarea expresa din Codul
Fiscal a taxei pentru afisarea firmei farmaciei
(ianuarie 2011).
7. S-a solicitat Ministrului Sanatatii, precum
si Presedintelui CNAS eliminarea unei
preveri din Contractul-Cadru 2010 – 2011
prin care se restrictioneaza dreptul la munca a
farmacistului, prin interzicerea ca farmacistul
sa-si desfasoare activitatea la mai multi furnizori
aflati in relatie cu CNAS.
Rezultat: Reprezentantii CNAS au promis
eliminarea acestei clauze abuzive, cu prima
ocazie in care va fi modificat Contractul-
Cadru, promisiune inca neonorata. La Ministerul
Sanatatii, pentru aceasta problema, nu am
gasit intelegere.
8. Farmaciile au fost exceptate, in urma
sesizarilor noastre, de la aplicabilitatea prevederilor
Ordinului elaborat de MS in privinta
gestionarii deseurilor rezultate din activitati medicale si activitati conexe, deoarece farmaciile
au o procedura proprie pentru distrugerea
deseurilor rezultate din activitatea
farmaceutica .
9. S-au identificat modalitati de repartizare
a fondurilor pe farmacii, in conditiile in care
trebuia sa se reintroduca plafoanele la farmacii.
CNAS a acceptat varianta propusa de CFR;
neavand si acceptul Ministrului Sanatatii, propunerea
nu a mai fost prevazuta in COCA si
normele de aplicare.
10. A fost inaintata o sesizare Presedintiei
pentru numirea reprezentantul prevazut de lege
in Consiliul de Administratie al CNAS, pentru
ca aceasta sa fie responsabilizata in privinta deciziilor
luate de CNAS, sesizare la care nu avem
inca nici un raspuns.
11. S-au facut multiple demersuri la
CNAS, privind renuntarea la preturile de decontare
pentru medicamentele din cadrul programelor
nationale de sanatate, care sa includa
un adaos de 1.5 %.
Rezultat: Proiectul de ordin initiat de MS
nu a mai fost adoptat.
12. Alte propuneri pentru Contractul-
Cadru pe anul 2011 si Normele metodologice
de aplicare a acestuia, sustinute cu ocazia
consultarilor avute cu CNAS incepand cu ianuarie
2010, pana in februarie 2011:
– diminuarea penalitatilor si a amenzilor
pentru farmacii, de la 50% la 16%
– revenirea la prescriptia pe DCI
– participarea reprezentantilor CFR la
controalele organizate de CNAS
– nerezilierea contractului farmaciei in
cazul in care nu pot asigura medicamente
populatiei din cauze care nu tin de farmacie
– introducerea obligatiei Caselor de
Asigurari de Sanatate de a anunta oficial furnizorii
de medicamente asupra epuizarii fondurilor
alocate pentru medicamente
– renuntarea la masura de reziliere a contractului
cu farmaciile la prima abatere privind
lipsa farmacistului din farmacie si inlocuirea
acestei sanctiuni cu penalizare de 16%
13. Pentru reducerea termenelor de plata
si recuperarea arieratelor farmaciilor s-au intreprins
o serie de actiuni, care au avut impact
asu pra institutiilor responsabile cu aceste probleme:
– memoriu referitor la intarzierea
platilor catre farmacii adresat MS, CNAS,
Presedintiei Romaniei, Guvernului, Consiliului
Concurentei (ianuarie 2010)%
– sesizarea FMI asupra facturilor neinregistrate
de Casele de Sanatate si neincluderea
acestor sume in situatia arieratelor raportate de
Guvern catre FMI (august 2010)
– transmiterea unui comunicat de presa
in momentul in care CNAS a propus marirea
termenelor de plata, in cazul programelor
nationale de sanatate (noiembrie 2010)
– formularea de propuneri pentru Contractul-
Cadru pe 2011, de diminuare a
termenelor de plata si de reglementare a unor
prevederi care sa oblige Casele de Asigurari de
Sanatate sa primeasca facturile
– realizarea unui document de sustinere,
cu suportul intregii industrii (producatori,
distribuitori, farmacisti, pacienti) pentru
necesitatea diminuarii termenelor de plata si a
recuperarii arieratelor farmaciilor (decembrie
2011)
– centralizarea datoriilor de la farmacii, prin
realizarea si transmiterea unor formulare in toata
tara (ianuarie, februarie 2011); actiune fara succes
deoarece am primit de la colegiile din tara
situatii incomplete sau diferite de realitate
– inmanarea la Bruxelles a unei petitii
catre Parlamentul European si o sesizare catre
Comisia Europeana, pe subiectul termenelor
de plata inadmisibil de lungi pentru farmacii, a
refuzului CNAS de a recunoaste facturile pentru
programele de sanatate pe perioada iulie
2010 – ianuarie 2010, precum si pe subiectul
incalcarii dreptului la munca al farmacistilor
din Romania
– intalnirea cu reprezentantii Bancii
mandatata de catre CNAS sa restructureze arieratele
Casei Nationale de Asigurari catre sectorul
farmaceutic (februarie 2011)
– intalniri pe tema necesitatii modificarii
termenelor de plata, a recunoasterii si
recuperarii arieratelor cu:
– Delegatia Bancii Mondiale – februarie
2011
– Fondul Monetar International – februarie
2011, aprilie 2011
– Banca Nationala a Romaniei – februarie
2011
– Guvernul Romaniei – consilierul Primului-
Ministru pe probleme economice – februarie
2011
– Presedintia Romaniei – februarie 2011
– Europalamentari din Parlamentul European
– intalniri la Bruxelles – martie 2011
– Ministerul de Finante – februarie 2011
– Ministrul Sanatatii – martie 2011
Consideram un succes al Biroului Executiv al
CFR intalnirea cu unul dintre Secretarii de Stat ai
Ministerului Finantelor Publice (MFP) careia i s-a
adus la cunostinta ca CNAS refuza sa recunoasca
retetele eliberate de farmacii pentru bolile cronice,
in perioada iulie-decembrie 2010.
Rezultat: La presiunea MFP, CNAS a centralizat
si transmis oficial valoarea facturilor
neinregistrate de catre Casele de Asigurari de
Sanatate – 535 milioane lei, iar subiectul arieratelor
catre farmacii a fost luat in discutie la
intalnirile cu FMI.
Relatia cu Grupul Farmaceutic al
Uniunii Europene (PGEU)
Prin prezenta mea la majoritatea intalnirilor
grupului de la Bruxelles, am contribuit
la completarea Rapoartelor Grupului Farmaceutic
cu problemele farmacistilor din Romania,
participand si la intocmirea chestionarelor
cerute de grup. De asemenea, am beneficiat
de sprijinul Presedintelui PGEU care a trimis
o scrisoare catre Administratia Prezidentiala
si Executivul Romaniei in care si-a exprimat
sustinerea Legii Farmaciei in varianta propusa
de CFR si Ministerul Sanatatii.
Aceasta scrisoare, insa, a ramas tot fara
raspuns.
In mare, acestea au fost actiunile Biroului
Executiv al CFR din anul 2010 si 2011 pana in
prezent. Daca aceste actiuni au insemnat mult
sau putin pentru sustinerea problemelor grave
cu care se confrunta farmacistii din Romania,
ramane ca acestia sa analizeze cele prezentate
mai sus si sa decida in consecinta.
Leave a reply