Asociaţia Producatorilor de Medicamente Generice din Romania (APMGR), asociaţie care reprezinta interesele principalilor investitori de resort prezenţi pe piaţa romaneasca, respinge noua formula de taxa clawback adoptata de Guvern, pentru faptul ca reprezinta in continuare o povara fiscala prea mare si inechitabila pentru sectorul de medicamente generice.
Dupa mai multe luni de discutii cu reprezentantii industriei farmaceutice, Guvernul Romaniei a decis sa modifice mecanismul de aplicare al taxei clawback intr-o varianta care pastreaza deficientele majore ale mecanismelor anterioare:
• Chiar daca guvernul a eliminat din formula de calcul cuantumul TVA, producatorii de medicamente vor fi in continuare obligati sa plateasca o taxa pentru veniturilor intregului lant de distributie (care include adaosurile practicate de distribuitori si farmacii);
• Suma de referinta in baza careia se aplica formula nu reprezinta consumul real de medicamente din anul anterior;
• Se revine la formula de calcul din OUG 77/2011 care a fost amplu criticata inclusiv de catre FMI datorita caracterului sau inechitabil (taxa se aplica similar tuturor producatorilor, indiferent de cresterea vinzarilor de medicamente inregistrata de fiecare companie) si imprevizibil (procentul p este calculat in mod netransparent pe baza datelor eronate furnizate de CNAS, iar companiile nu pot anticipa in niciun fel cuantumul acestuia).
"Noua varianta de taxa clawback ignora propunerile transmise de producatorii de medicamente generice, iar reducerea accesului populaÅ£iei la medicamente cu preÅ£ accesibil Åi distrugerea industriei farmaceutice locale este inevitabila. Guvernul continua sa nu isi respecte angajamentele asumate prin programul de guvernare de sprijinire a industriei de medicamente generice, ci dimpotriva dezavantajeaza din nou acest sector prin noua forma a taxei clawback. Noua ordonanta aduce retroactiv o obligatie noua de plata, pentru Q 4 /2009. Astfel, sunt instituite penalitati pentru neplata taxei pentru Q4/ 2009, in conditiile in care conform Normelor de aplicare ale legii nr. 95/2006 (prima versiune a taxei clawback), plata contributiei clawback se aplica incepand cu Q1 /2010. ", a declarat Laurentiu Mihai, director executiv APMGR.
Producatorii de medicamente cu pret accesibil resimt mult mai puternic impactul negativ al taxei clawback in conditiile in care aceasta include si marjele distribuitorilor Åi farmaciilor. Datorita mecanismului de stabilire a pretului la medicamente in Romania, aceste marje au o pondere semnificativ mai mare in cazul medicamentelor generice comparativ cu cele inovatoare. Intrucat marjele practicate in acest moment reprezinta insumat 38% din preÅ£ul de raft al medicamentelor generice, producatorii platesc in mod injust sume mult mai mari sub forma taxei clawback.
Genericele reprezinta, in volum, doua treimi din tratamentele utilizate in prezent de pacienţii din Romania, dar cheltuielile corespunzatoare acestor tratamente reprezinta sub 30% din volumul total anual de medicamente compensate si gratuite.
"Taxa clawback a creat deja multe probleme pentru pacientii din Romania, in conditiile in care mai multe medicamente au disparut de pe piata. Consideram ca taxa clawback este aplicata in mod inechitabil, ajungand sa pedepseasca in final tot pacientul, prin delistarea medicamentelor ieftine si limitarea accesului la tratament. Guvernul ar trebui sa ia masuri rapide pentru ca in Romania tot mai multe persoane mor din lipsa medicamentelor, pe care nu isi mai permit sa le cumpere", a declarat Cezar Irimia, presedintele Aliantei Pacientilor Cronici din Romania (APCR).
Companiile membre APMGR continua sa sustina urmatoarele principii in construirea unei taxe clawback sustenabile de catre industrie:
• O noua forma a taxei clawback care sa excluda din calcul medicamentele cu pretul de producator sub 30 RON. Productia de medicamente cu pret de producator sub 30 RON risca sa fie sistata intrucat devine nerentabila dupa plata taxei clawback, iar nicio companie nu accepta sa produca in pierdere pe termen mediu si lung.
• Baza de calcul a taxei trebuie sa fie preÅ£ul de vanzare al producatorului, nu preÅ£ul care sa includa adaosurile comerciale ale altor agenti economici (care nu sunt afectati de plata acestei taxe).
• Suma de referinÅ£a folosita la calcularea taxei trebuie sa fie consumul real de medicamente compensate si gratuite din anul anterior.
• Termenele de plata trebuie sa fie corelate cu termenele de decontare (in prezent 300 de zile in farmacii).
Leave a reply
Leave a reply