Educatia prenatala poate fi asezata in mijlocul unui pentagon format din specialistii implicati.

Educatia prenatala poate
fi asezata in mijlocul
unui pentagon format
din specialistii implicati.

In realitate, conteaza nu numai marimea, ci si
tehnica. „Pentagonul, sediul central al Departamentului
Apararii al SUA, este una dintre
cele mai mari cladiri de birouri din lume. Pentagonul
este un oras in sine. Aproximativ 23.000
de angajati, cadre militare si civili, contribuie la planificarea
si executia planurilor de aparare a SUA.
In pofida celor aproape 29 km de coridoare, deplasarea
intre oricare doua puncte din cladire nu
necesita niciodata mai mult de sapte minute”
(http://ro.wikipedia.org/wiki/Pentagon,_Washington_
D.C.). Acest citat este un exemplu minunat
pentru eficienta si eficacitate intr-un domeniu important
al vietii sociale. Sigur, s-au cheltuit si se
cheltuiesc multi bani pentru Pentagon si pentru
activitatile de acolo. Dar, nu acesta este aspectul
evidentiat, ci modul in care a fost totul conceput,
astfel incat sa asigure un standard de calitate superioara,
cu cat mai putin consum inutil si fara pierdere
de timp. Pentru ca importanta apararii este
oarecum de nivel obsesiv pentru americani, ceea
ce nu este de mirare.

Educatia prenatala poate ca nu pare la fel de
importanta ca apararea nationala, dar sa nu ne
lasam inselati: de educatie depinde prezentul si
viitorul societatii, iar de educatia prenatala depinde
calitatea speciei, pana la urma. Toate sunt importante,
iar acum nu ne axam pe stabilirea prioritatilor
ci pe managementul calitatii, care are coordonate
similare indiferent de domeniul in care se aplica.
Educatia prenatala poate fi asezata in mijlocul
unui pentagon format din specialistii implicati.
La un unghi se afla medicul (de familie, specialist
obstetrician si alte specialitati), la altul moasa (cu
sau fara studii superioare), la altul asistenta medicala
generalista, la altul farmacistul, iar la altul educatorul
de profesie (de tip educatie intre egali, in
care se incadreaza parintii instruiti, educatori cu diverse
certificari, de tip Lamaze, Bradley, ori asa-numita
doula). Sunt cinci unghiuri, cinci laturi. Fara numerotare tocmai pentru ca importanta fiecarei
categorii in parte depinde nu numai de dimensiunea
cohortei de profesionisti, ci si de tehnica utilizata
pentru a asigura o calitate corespunzatoare a
activitatii.

André Gide (scriitor, umanist si eseist francez,
laureat al premiului Nobel pentru literatura in 1947)
spunea ca preocuparea constanta a profesorului
este sa invete discipolii sa se lipseasca de el, si, sa
nu uitam ca fiecare dintre cei care lucreaza in domeniul
medical trebuie sa aiba „in dotare” trasaturi
de profesor. Transpus in domeniul educatiei pentru
sanatate inseamna ca specialistul trebuie sa
invete omul (femeie, barbat), cuplul, sa gandeasca
prin consecinte, sa dezvolte abilitati pentru a se
des curca in situatii legate de sanatate, sa ia decizii
adecvate (cele mai bune) in favoarea viitorului personal
si al comunitatii si, evident, sa stie cand si unde
sa apeleze pentru sprijin. Fiecare categorie profesionala
are de oferit informatii specifice, experienta si
actualitate dupa principiul „omul sfinteste locul”,
adica dupa chemarea fiecaruia pentru profesie, dar
si dupa normele stabilite de organele competente.
Obiectivul este omul autonom, ce poate lua decizii
informate, fructul desavarsit.

"In echipele bune exista o anumita legatura
intre sportivi. Comunica unul cu altul si isi sacrifica
gloria personala pentru a indeplini telul
comun al echipei"- Dave DeBusschere

Categoriile implicate in educatia prenatala au
surse de instruire uneori diferite, informatiile pe
diverse paliere, dar si multe asemanari in modul
de implementare a schimbarii de comportament.
Totul depinde si de locul in care se desfasoara activitatea
si de ponderea oferita acesteia in „fisa postului”.
Ideea care trebuie evitata si chiar combatuta
este cea ilustrata de zicala „nu stie stanga ce face
dreapta”. Pentru ca pentagonul educatiei prenatale
sa aiba eficienta Pentagonului, trebuie ca
fiecare, din unghiul sau, sa adopte criterii si proceduri
in favoarea calitatii si, mai ales, sa se considere
parte dintr-o retea, a carei functionalitate o
influenteaza. Nu suntem in concurenta. Ca furnizori
de informatie medicala toti avem obligatia de
a verifica, pe cat posibil, validitatea informatiilor
pacientului si de a „transmite in masa” comportamentul
sanatos fata de auto-medicatie, OTC-uri si
suplimentele alimentare.

Unele studii au aratat ca materialele informative
oferite pacientilor au, pe de o parte, un nivel
al exprimarii care depaseste intelegerea publicului
larg, iar pe de alta parte, chiar si cele „ca la
carte” au efect redus pozitiv asupra comportamentului,
fara a atinge semnificatia statistica. Sunt necesare
studii suplimentare pe aceasta tema, unele
fiind deja in curs. Beneficiem de ajutor in activitatea
de educare atat din interiorul sistemului,
cat si din afara acestuia. Sistemul guvernamental
ofera materialele tiparite pentru pacienti, ghiduri
si perfectionare continua pentru toti specialistii.
Organizatiile neguvernamentale, ofera si ele suport,
poate cu mai multa creativitate si mai putine
constrangeri, ceea ce este firesc.

"Un om poate sa fie un element foarte important intr-o echipa,
dar un om nu poate face o echipa" – Kareem Abdul-Jabbar

Se stie ca adultul invata cu scop practic, motivat
si ca vine cu o experienta personala in acest
proces. Invatarea are o utilitate, o semnificatie pentru
adult. Sa ne amintim pe ce treapta a nivelurilor
invatarii ne aflam si pe ce treapta ii ajutam pe
pacientii nostri sa ajunga. Invatarea are mai multe
trepte, mai multe niveluri (http://www.aisq.qld.
edu.au/files/files/Communications/briefings/July-
Briefings_07.pdf):

  • Incompetenta inconstienta – nu realizeaza
    ce nu stiu sau ce au nevoie sa stie, nu au intrebari.
  • Incompetenta constienta – isi dau seama
    cate nu stiu si cate nelamuriri au. Stiu ca nu sunt
    competenti, se pot simti coplesiti de cat de mult au
    de invatat.
  • Competenta constienta – sunt competenti si
    stiu acest lucru. Transfera cele invatate.
  • Competenta inconstienta – la acest nivel se
    ajunge prin repetare perioada lunga de timp.

In ultimul timp s-a mai adaugat si o a cincea
treapta, cea a competentei constiente a competentei
inconstiente, care implica abilitatea de a recunoaste
si de a dezvolta la altii competenta inconstienta.
Fie ca ne aflam in cabinetul medical sau in salonul
de spital, ori in cabinetul de educator, acasa la
pacienti sau intr-o farmacie, acuratetea informatiei
transmise este esentiala, ca si volumul informatiei.
Pentru ca toate cele cinci unghiuri ale pentagonului
reprezinta, in esenta, o unitate, o echipa multidisciplinara
a carei activitate se intersecteaza, chiar
daca fara comunicare directa. Pana la urma, de
calitatea serviciilor oferite de fiecare in parte depinde
calitatea generala a serviciilor in domeniul
educatiei prenatale si nu numai. Si, in incheiere, va
propun cateva idei pe tema echipei ale unor mari
jucatori de baschet.

Material oferit de Fundatia Romanian Angel
Appeal in cadrul proiectului de educatie prenatala
FIRST BEBE www.firstbebe.ro

Leave a reply