Un studiu recent realizat in tara noastra indica faptul ca 33.000 de persoane mor anual din cauza unei boli asociate cu fumatul, constatandu-se ca fumatorii traiesc, in medie, cu 21 de ani mai putin decat persoanele care nu au fumat niciodata.
Un studiu recent realizat in tara noastra indica faptul ca 33.000 de persoane mor anual din cauza unei boli asociate cu fumatul, constatandu-se ca fumatorii traiesc, in medie, cu 21 de ani mai putin decat persoanele care nu au fumat niciodata.
Nefumatorii expusi unui mediu in care se fumeaza (fumatorii pasivi) au, de asemenea, un risc crescut de a dezvolta afectiuni asociate fumatului. Astfel, peste 30.000 de fumatori pasivi din SUA si 20.000 din Uniunea Europeana mor anual din aceasta cauza. Peste 700 de milioane de copii (aproximativ jumatate din numarul total al copiilor) din intreaga lume sunt expusi unor riscuri crescute de imbolnavire de catre parintii fumatori.
In anul 2002, a fost adoptata in Romania Legea nr. 349 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun. Prin aceasta lege, s-au stabilit o serie de masuri privind prevenirea si combaterea consumului produselor din tutun, prin restrangerea fumatului in spatii publice inchise, prin inscriptionarea pachetelor cu produse din tutun, prin desfasurarea de campanii de informare si educare a populatiei, avand drept scop prevenirea raspandirii fumatului in randul minorilor si asigurarea unui nivel adecvat al calitatii vietii populatiei.
In scopul sensibilizarii populatiei referitor la beneficiile renuntarii la fumat, legiuitorul roman a declarat, prin H.G. nr. 1270/2002, cea de-a 3-a zi de joi a lunii noiembrie, ca fiind „Ziua Nationala fara Tutun”. Prin Legea nr. 332/2005, Romania a ratificat „Conventia-cadru WHO pentru controlul tutunului”, ce a fost adoptata la Geneva la 21 mai 2003, fiind primul tratat negociat sub auspiciile Organizatiei Mondiale a Sanatatii, care a luat nastere din hotararea partilor de a acorda prioritate protejarii sanatatii publice, avand in vedere prevederile art. 12 din „Acordul international asupra drepturilor economice, sociale si culturale”, adoptat de Adunarea generala a Natiunilor Unite la 16 decembrie 1966, care stipuleaza ca toti oamenii au dreptul de a se bucura de cele mai inalte standarde de sanatate fizica si mentala.
RECLAMA CARE SPERIE FUMATORUL
O forma de combatere a consumului de tutun adoptata si de tara noastra este reclama negativa, constand in avertismentele inscrise pe pachetele de tutun cu privire la consecintele consumului de tutun asupra sanatatii.
In acest sens, partile semnatare ale conventiei au recunoscut ca se impunea negocierea acestui tratat, dat fiind faptul ca dovezile stiintifice au stabilit ca atat consumul de tutun, cat si expunerea la fumul de tutun provoaca imbolnavirea, invaliditatea si moartea , ca tigaretele sunt prelucrate in asa fel incat sa creeze si sa mentina dependenta, si avand in vedere cresterea numarului de fumatori, mai ales in randul copiilor si adolescentilor din intreaga lume. In cadrul Conventiei, partile au convenit ca, pentru atingerea obiectivelor de sanatate privitoare la reducerea consumului de tutun, este necesara implementarea de catre fiecare parte a unor politici fiscale si a unor politici de pret asupra produselor ce contin tutun. De asemenea, partile vor promova adoptarea si implementarea unor masuri eficiente legislative, administrative si executive pentru asigurarea protectiei impotriva expunerii la fumul de tigara in spatiile pu blice inchise. O alta masura de preventie deosebit de importanta vizeaza vanzarea produselor din tutun catre minori, partile semnatare ale conventiei convenind asupra interzicerii vanzarii produselor din tutun catre minorii sub 18 ani, cu interzicerea vanzarii de tutun intr-un mod care le face direct accesibile, interzicerea distribuirii gratuite de produse ce contin tutun catre minori, cat si interzicerea vanzarii de tigarete la bucata sau in pachete mici, care le fac usor accesibile minorilor.
Urmare a ratificarii de catre tara noastra a Conventiei – cadru WHO pentru controlul tutunului, Legea nr. 349/2002 a suferit mai multe modificari (O.G. nr. 13/2003, Legea nr. 275/2003, Legea nr. 90/2004 si OUG nr. 58/2006), in incercarea legiuitorului de a adopta masuri legislative cu respectarea prevederilor Conventiei.
In prezent, art. 3 alin. 1 din Legea nr. 349/2002 prevede interzicerea fumatului in spatii publice inchise (cu exceptia spatiilor special amenajate pentru fumat descrise la alin. 2), iar alin. 11 stipuleaza interzicerea totala a fumatului in unitatile sanitare de stat si private. Spatiile publice inchise, in sensul legii, sunt toate spatiile din institutiile publice centrale si locale, institutii sau unitati economice, de alimentatie publica, de turism, comerciale, de invatamant, medico-sanitare, culturale, de educatie, sportive, toate mijloacele de transport in comun, autogari, gari si aeroporturi, de stat sau private, spatiile inchise de la locul de munca sau alte spatii prevazute de lege. Aliniatul 2 al art. 3 din Lege reglementeaza totusi o exceptie de la prevederile alin. 1 al aceluiasi text legislativ, in sensul ca fumatul este permis in spatii special amenajate pentru fumat, spatii care trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele cerinte: sa fie construite astfel incat sa nu permita patrunderea aerului viciat in spatiile publice, sa fie ventiale si sa fie marcate vizibil.
O alta masura legislativa de combatere a consumului de tutun a fost interzicerea vanzarii tigaretelor la bucata, precum si punerea pe piata a pachetelor de tigarete care contin mai putin de 20 de bucati (art. 3 alin. 5 din Legea nr. 349/2002). De asemenea, in autorizatia sanitara de functionare a unitatilor care comercializeaza produse din tutun se prevede introducerea unei clauze speciale de interzicere a vanzarii produselor din tutun tineri lor sub 18 ani. In conformitate cu prevederile art. 3 alin. 8 si 9 din Legea nr.349/2002, este interzisa punerea pe piata a pachetelor de tigarete care nu poarta inscriptionat avertismentul general si pe cel aditional privind pericolul consumului de tutun asupra sanatatii, cat si pachetelor care nu poarta inscriptionat continutul de gudron, de nicotina si monoxid de carbon din gazele masurate. Nerespectarea prevederilor art. 3 alin. 1 si 11 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 100 si 500 lei, sau cu efectuarea a 20 de ore in folosul comunitatii, in cazul elevilor sau studentilor contravenienti. Incalcarea prevederilor art.3 alin. 5 atrage aplicarea unei amenzi contraventionale intre 2.500 lei si 5.000 lei, iar pentru nerespectarea dispozitiilor art. 3 alin. 8 si 9 din Lege, legiuitorul a statuat aplicarea unei sanctiuni contraventionale cu amenda cuprinsa intre 2500 lei si 4000 lei.
Comisia Europeana a lansat la 30 ianuarie 2007 o dezbatere pe tema fumatului in spatiile publice inchise, solicitand tarilor membre opinii privind solutiile care se impun pentru reglementarea legislativa a acestei probleme. Cu aceasta ocazie a fost lansata si Cartea verde „catre o Europa fara fum de tutun: optiuni privind politicile comunitare”.
Ministerul Sanatatii Publice din Romania a initiat in acest sens, la 11 mai 2007, o consultare publica cu privire la interzicerea fumatului in locurile publice. In urma centralizarii datelor obtinute, s-a constatat ca 82,2% dintre cei care au completat chestionarul au considerat ca fumatul ar trebui interzis in toate spatiile publice inchise, iar 76,7% dintre cei chestionati ar dori ca masura interzicerii sa fie luata chiar de la 01.07.2008.
In vederea realizarii cadrului legal adecvat punerii in practica a masurii de interzicere totala a fumatului in spatiile publice inchise, incepand cu 01 iulie 2008 si in vederea transpunerii corecte in legislatia noastra a Directivei nr. 2001/37/CE pri vind armonizarea dispozitiilor legislative, de reglementare, sau administrative ale Statelor Membre cu privire la producerea, prezentarea si vanzarea produselor din tutun, pe site-ul Ministerului Sanatatii Publice a fost publicat la 28.12.2007 proiectul de modificare a Legii nr. 349/2002. Potrivit acestui proiect de act normativ, continutul art. 3 alin. 1 din lege se va modifica, in sensul ca se interzice fumatul in spatiile publice inchise, cu exceptia: camerelor pentru locuit destinate fumatorilor in cadrul unitatilor de cazare temporara si a camerelor in care se testeaza produsele de tutun in cadrul procesului de fabricatie, control si cercetare.
ROMANIA SPUNE NU FUMATULUI
Romania a sustinut la Bruxelles interzicerea totala a fumatului in spatiile publice inchise incepand cu 01 iulie 2008, cu o derogare de cinci ani pentru unitati precum baruri, cluburi si zone semirezidentiale, in care sa functioneze spatii pentru fumat, separate si ventilate.
Potrivit alin. 2 al art. 3 din proiectul legislativ, pana la data de 1 iulie 2010, in baruri, discoteci, restaurante si alte spatii publice cu destinatie similara, fumatul este permis in spatii special amenajate pentru fumat, cu respectarea urmatoarelor conditii obligatorii: sa deserveasca fumatul; sa reprezinte cel mult 50% din suprafata spatiului public inchis destinat clientilor; sa fie izolate complet de restul spatiului public; sa nu fie spatiu de tranzit; sa fie dotate cu sisteme de ventilatie si sa fie marcate vizibil.
Prin Legea nr. 457/2004 privind publicitatea si sponsorizarea pentru produsele din tutun, tara noastra a transpus Directiva nr. 2003/33/CE privind armonizarea dispozitiilor legislative, de reglementare sau admi nistrative ale statelor membre cu privire la publicitatea si sponsorizarea pentru produsele din tutun. Potrivit art. 3 din Legea nr. 457/2004, este interzisa publicitatea produselor din tutun: in presa scrisa; pe posturile de radiodifuziune si televiziuni; in cinematografe; pe panouri publicitare; prin folosirea marcilor de tutun pe produse si servicii care nu au legatura cu produsele din tutun. De asemenea, art. 4 din Lege interzice distribuirea gratuita a produse lor din tutun in contextul sponsorizarii unor evenimente, avand drept scop ori ca efect direct sau indirect promovarea produse lor din tutun. In vederea eliminarii interpretarilor multiple si pentru a asigura buna implementare a Directivei nr. 2003/33/CE, a fost initiat un proiect de modificare a legii nr. 457/2004, proiect care a fost publicat la 28.12.2007 pe site-ul Ministe rului Sanatatii Publice. In conformitate cu acest proiect de act normativ, alin. 1 al art. 3 interzice pu blicitatea pentru produsele din tutun, exceptiile fiind foarte strict enumerate la art. 2: publicatii destinate in mod exclusiv profesionistilor in comertul cu produse din tutun; publicatii care nu au fost tiparite in Romania sau in alt stat al U.E. si nu sunt destinate in principal pietei romanesti sau comunitare; magazinele si raioanele destinate exclusiv comercializarii produselor din tutun; spatiile special amenajate pentru fumat si in spatiile publice inchise in care este permis fumatul conform legii.
In vederea combaterii consumului de tutun, legiuitorul roman a adoptat si masuri fiscale, introducand asa numita „taxa pe viciu”. Astfel, potrivit prevederilor art. 363 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, persoanele juridice care produc sau importa produse din tutun contribuie astfel: pentru tigarete, cu suma de 10 euro/1.000 de tigarete; pentru tigari si tigari de foi cu suma de 10 euro/1.000 de bucati; pentru tutun destinat fumatului cu suma de 13 euro/kg.
Prin Ordinul 764/2004 s-au aprobat Normele care stabilesc regulile de utilizare pe pachetele de tutun si pe ambalajele exterioare a fotografiilor color sau a altor ilustratii in scopul prezentarii sau explicarii consecintelor fumatului asupra sanatatii. Pe pachetele de tutun se aplica un avertisment combinat, care, in sensul art. 2 lit. d) din Norme, este un avertisment ce consta dintr-o fotografie color sau alta ilustratie, precum si un text corespunzator avertismentului aditional reglementat de art. 6 alin. 2 din Legea nr.349/2002. In conformitate cu prevederile Ordinului nr. 618/2007 privind aprobarea avertismentelor combinate pe pachetele de tutun, selectate in mod exclusiv din Biblioteca electronica de documente-sursa a Comisiei Europene, utilizarea avertismentelor combinate prevazute in anexa la ordin se va face incepand cu data de 01 iulie 2008.
Din prezentarea anterioara a legislatiei, este evident ca tara noastra are cadrul legal necesar pentru a obtine in timp reducerea consumului de tutun in randul populatiei, insa nu este suficienta existenta bazei legale, eficienta actelor normative fiind asigurata prin cunoasterea textelor legale si aplicarea acestora.
In perioada 15 octombrie – 20 noiembrie 2007, Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate (CPSS) a organizat o ampla campanie antifumat, in cadrul proiectului „Combaterea fumatului activ si pasiv prin cresterea gradului de informare al populatiei cu privire la legislatia in domeniu”- finantat prin programul Phare 2004-Societatea Civila. Campania, desfasurata in 6 orase din Romania (Bucuresti, Iasi, Brasov, Constanta, Timisoara, Oradea) a inclus si workshopuri locale cu factori de decizie si autoritati locale, in cadrul carora au fost prezentate si rezultatele studiului „Cunostintele, Atitudinile si Practicile Populatiei Generale referitoare la Consumul de Tutun si la Prevederile Legislative in Domeniu” realizat de CPSS in perioada mai-iunie 2007, pe un esantion reprezentantiv la nivel national de 2434 persoane cu varste cuprinse intre 15-65 de ani. Participand personal la workshopul organizat la Timisoara, am aflat ca rezultatele studiului releva o prevalenta a fumatului de 34,8% in randul populatiei cu varsta cuprinsa intre 15-24 de ani. Un alt rezultat ingrijorator il constituie acela ca 61,6% dintre fumatori fumeaza intre 10 si 20 de tigari pe zi. In saptamana anterioara efectuarii studiului, 39,5% dintre fumatori au declarat ca au fumat zilnic in prezenta unei alte persoane si aproape 87,5% dintre fumatori au expus la fumul de tigara, in ultima saptamana, cel putin o data, o alta persoana.
Din cele 700 de institutii vizitate la nivelul celor 6 orase din tara, s-a constatat ca in 53,85% dintre acestea nu exista spatii strict delimitate si special amenajate pentru fumatori, iar in 17,57% dintre cazuri se fumeaza in spatiile in care fumatul este interzis sau aerul viciat patrunde in zonele pentru nefumatori. Totusi, 71,8% dintre respondenti au afirmat ca au cunostinte referitoare la acte normative care sa contina prevederi legale vizand prevenirea si combaterea consumului de tutun, insa doua treimi dintre subiecti au declarat ca in Romania nu este respectata legislatia cu privire la fumat.
Leave a reply
Leave a reply