Interviu cu Cristian Vladescu, presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
Noul Contract Cadru aduce unele modificari in ceea ce priveste pachetul de servicii medicale. Care sunt serviciile pentru care se instituie modalitatea de co-plata?
Nu exista un nou Contract Cadru. Noul Contract Cadru va fielaborat dupa aparitia legii, iar propunerea Contractului Cadru va fi probabil pusa pe site-ul Casei.
Modalitatea de co-plata se instituie tot pentru serviciile pentru care exista si acum co-plata. Doar ca, spre exemplu la spital, co-plata care exista si care avea dreptul sa fie perceputa, nu putea fiutilizata pentru recompensarea personalului medical. In varianta noua, aceasta se poate duce integral sau partial, in functie de decizia conducerii spitalului, exact pentru recompensarea personalului medical.
Cateva exemple de astfel de servicii medicale pentru care se instituie co-plata…
Sunt aceleasi care erau si pana acum. Servicii la care, total sau partial, se cere si acum plata. De la servicii stomatologice si pana la servicii de inalta performanta pentru care, daca erau accesate in afara conditiilor stabilite, se platea. Total sau partial. Ceea ce eu cred ca se intampla si acum. Sunt doar alte criterii asa cum am spus, la spital. Altfel sunt cazuri specifice care nu se regasesc in Contractul Cadru, ci in Normele de aplicare ale acestuia. Noi facem o propunere si trebuie promovata ca Hotarare de guvern, respectiv Ministerul Sanatatii trebuie sa fie de acord cu propunerea respectiva si dupa aceea Guvernul trebuie sa fie de acord cu propunere.
Medicii de familie vor fi platiti in functie de numarul de consultatii si nu per capita. Care este valoarea punctului in aceasta situatie?
Medicii de familie vor fi platiti per capita. Per capita si per consultatii, cum sunt si acum platiti. Iar valoarea punctului rezulta din impartirea bugetului la numarul de persoane la care se aplica, iar la servicii, bugetul global impartit la numarul de acte medicale.
Deci va fi la fel ca si pana acum?
Da, doar valoarea difera pentru ca este buget diferit.
Numarul minim/maxim de pacienti care trebuie sa figureze pe lista unui medic de familie a fost modificat?
Numarul maxim este deschis, ca sa spun asa, doar ca medicul nu mai primeste acelasi punctaj, respectiv aceiasi bani ca la un numar mai mic. Deci nu, nu se schimba. Criteriile generale la medicul de familie nu se schimba.
Fondurile pentru medicamentele gratuite si compensate au crescut, lunar, si totusi criza medicamentelor persista. Care este cauza?
Nu este o singura cauza referitor la criza medicamentelor. Sunt bolile cronice la care exista comisii de specialitate si la care exista o monitorizare clara din partea Case lor de Asigurari. Sunt costurile pe pacient. La aceeasi boala exista diferente semnificative si, in unele situatii, foarte mari, de la un loc la altul, de la 1 la 20. Un alt motiv este cresterea costului mediu pe asigurat. Pentru a incerca sa rezolvam aceasta vom incerca sa instituim protocoale terapeutice, cel putin pentru cele 11 boli cronice. O alta cauza este legata de paternul de prescriere a medicamentelor. Dar daca introducem protocoalele terapeutice se poate reglementa si lucrul acesta.
Noul Contract Cadru a schimbat normele pentru calcularea plafoanelor?
Sunt noile norme la Contractul Cadru. Si se calculeaza 60-40. 60% adresabilitate si 40% calificarea farmacistilor.
Alocarea fondurilor catre farmacii preponderent pe criteriul adresabilitatii nu induce riscul concentrarii pe viitor a unitatilor farmaceutice in locurile cu vad comercial, in detrimentul zonelor mai retrase?
Nu, fiindca nu e vorba de vad sau de retragere. Este vorba despre adresabilitate. Daca eu constat in ultimii "x" ani, de regula in ultimul an pe care il luam in calcul, ca la o farmacie sunt 10.000 de pacienti, iar la alta 1.000 pacienti, iar bugetele sunt asemanatoare, aloc resursele in functie de nevoile pacientilor. Daca ei se duc mai frecvent la farmacia "x", ca e o farmacie cu vad sau fara vad, eu nu stiu pe ce criteriu si-o aleg. Poate sa fi e o farmacie de la periferia orasului, dar bine situata acolo. Si oamenii din zona aceea se duc la ea, nu se duc in centru. Sau, dimpotriva, se duc in centru nu stiu din ce motive, asa aleg ei. Noi am denumit obiectivul "cresterea accesibilitatii", nu imbunatatirea vadului in detrimentul ne-vadului comercial. Nu are nici o legatura cu vadul comercial, ci cu numarul de pacienti care se adreseaza unei anume farmacii.
Veniturile Casei Nationale de Asigurari de Sanatate au fost majorate, ministrul Nicolaescu recomandand CNAS cresterea valorii contractelor incheiate cu farmaciile. Aveti in vedere o astfel de masura?
Contractele cu farmaciile se incheie pe baza unor criterii care sunt publicate, nu se incheie pe alt mecanism. Si anume 60-40 si bugetul global. Si, ca atare, la unele farmacii o sa creasca, iar la altele n-o sa creasca, iar la altele o sa scada, in functie de bugetul existent si in functie de criteriile de alocare.
Prin Ordinul comun al Ministerului Sanatatii si CNAS se modifica modalitatea de acordare a fondurilor catre spitalele cuprinse in programul DRG. Care sunt noii indicatori folositi in calcularea fondurilor alocate spitalelor?
Fata de vechii indicatori, noii indicatori sunt aceeasi, dar proportiile difera. Si anume, daca inainte era 75% buget istoric si 25% DRG (sau mai precis 25% tipul de interventii efectuate in tratamentul pacientilor), acum procentul e 50-50%. 50% istoric – 50% actul medical.
Actul medical, cum este el cuantificat?
Este un mecanism complex. Suntcursuri mari si nu le pot face acum. DRG-ul este un mecanism de finantare a spitalelor bazat practic pe ceea ce se intampla in spital. Se instituie o metoda de raportare. Sa spunem, am facut operatia "x", am facut manevra "y", spitalele raporteaza, si, in functie de raportarea aceasta, rezulta gravitatea si com-plexitatea unui caz. Fiecare pacient e mai grav sau mai putin grav. Numarul de pacienti este un criteriu de plata. Gravitatea cazului este alt criteriu de plata. Si inmultite astea doua dau bugetul.
Noul pachet de reforma instituie taxa pe viciu, bani care vor intra la Sanatate. S-a facut o estimare a acestor sume si care va fi destinatia precisa a banilor?
Taxa pe viciu este atributul Ministerului Sanatatii si intra in bugetul MS, deci nu intra la fondul de asigurari sociale de sanatate.
Care sunt, in opinia dumneavoastra, schimbarile pe care va trebui sa le suporte Sanatatea dupa prognozata aderare la UE?
Nu exista capitol de negociere numit "Sanatate". Si, ca atare, nu exista ca in Agricultura sa spunem, sau la Mediu sau la Justitie, un set de reguli pe care trebuie sa le adopti pentru a fi compatibil. Exista o regula generala care spune ca toata populatia tarii respective trebuie sa aiba acces la servicii care sa ii protejeze sanatatea, sa nu le puna in pericol capa citatea lor de functionare. Si sigur ca, avand in vedere mobilitatea dintre tari, va trebui ca serviciile sanitare din Romania sa fie cat mai apropiate de ceea ce se intampla in restul Europei. Avand in vedere ca si la noi o sa vina in vizita, cu scop turistic sau la lucru cetateni din restul Uniunii Europene.
Leave a reply
Leave a reply