Societatea Naţională de Medicină Familiei şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie sunt serios preocupate de afirmaţiile recente ale conducerii CNAS, privind cardul de sănătate, afirmaţii care reprezintă presiuni total nepotrivite asupra cabinetelor noastre şi creează neclarităţi în rândul populaţiei.
- Cardul de asigurat are rolul de a valida consultaţiile, internările, eliberarea de medicamente compensate şi toate serviciile medicale şi farmaceutice din ÎNTREGUL sistem medical care are contract cu CNAS: cabinete medicină de familie, ambulatoriu de specialitate, laboratoare, explorări imagistice, spitale, farmacii etc.
- Cardul va fi iniţializat cu ocazia consultaţiilor. Prezentarea cardului va fi obligatorie de la 1 ianuarie 2015. Pe măsura prezentării la consultaţii, pacienţii posesori de card îl vor prezenta în mod obligatoriu, ocazie cu care va fi iniţializat. Pacienţii vor trebuie să reţină în mod obligatoriu şi codul PIN ales, altfel cardul de asigurat se poate bloca.
- Pentru a funcţiona, cardul de asigurat necesită
- Datele medicale ale pacienţilor se vor afla în curând în dosarul electronic. Inscripţionarea cardurilor este o activitate birocratică, cronofaga şi inutilă. Nu vom înlocui consultaţiile cu inscripţionarea cardului, aşa cum am precizat de nenumărate ori că nu vom accepta sarcini birocratice suplimentare, în defavoarea actului medical.
- Am semnalat de mai multe ori că există nenumărate neclarităţi în privinţa cardului, dar acestea nu au fost soluţionate. Copiii nu au card şi se va folosi cardul părinţilor. Încă nu se ştie însă cum se va rezolva situaţia copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi din ţară, sau dacă părinţii sunt neasiguraţi sau în situaţia în care copiii sunt instituţionalizaţi. La fel de neclară e situaţia gravidelor care nu au asigurare (sunt asigurate numai pe perioada sarcinii) şi care nu vor avea card. Cum vor fi rezolvate urgenţele pacienţilor neasiguraţi, dacă nici ei nu au card?
- Toate acestea, dar şi alte semne de întrebare şi disfuncţionalităţi ce vor apare pot fi rezolvate exclusiv pe baza unei comunicări eficiente şi a sprijinului pe care medicii practicieni îl vor da CNAS, ca şi până acum. Din respect pentru pacienţi, noi vom încerca să fim parteneri ai CNAS şi în proiectul cardului, aşa cum am fost şi în proiectul reţetei electronice.
Posesorii de card trebuie să cunoască faptul că odată cu intrarea în funcţiune a acestui proiect, de fiecare dată când vor solicita servicii medicale asigurate de CNAS, acestea vor putea fi oferite numai în baza cardului, atât la medicul de familie cât şi la orice alt cabinet, spital, farmacie.
Pentru a asigura succesul acestui proiect, ne exprimăm speranţa că toţi furnizorii de servicii medicale (spitale, ambulatorii de specialitate etc) din sistem vor manifesta aceeaşi deschidere precum medicii de familie, asigurându-şi logistica necesară. Din păcate, avem experienţă neplăcută cu reţeta electronică, care nici la doi ani de la implementare nu este eliberată pacienţilor externaţi decât de către o mică parte din spitale.
Din respect pentru suferinţa bolnavilor şi pentru meseria noastră, nu vom accepta perturbarea activităţii cabinetelor pentru a activa cardurile pacienţilor care nu au nevoie de consultaţie.
Cardul este un vechi proiect al CNAS, conceput de la început fără un capitol privind distribuţia şi implementarea. Cititoarele nu costă 5 euro, aşa cum a spus reprezentantul CNAS; ele costă mult mai mult dacă dorim să nu se strice din prima zi (blocând astfel posibilitatea de a oferi bolnavilor cele necesare), după cum şi mentenanţa acestora implică unele costuri.
Cu toate acestea, din dorinţa de a fi sprijin constant pacienţilor, precum şi din dorinţa transparenţei privind cheltuirea banilor sănătăţii, medicii de familie îşi vor cumpăra cititoare de card, aşa cum şi-au cumpărat imprimante laser, programe de cabinet, semnături electronice, tonere şi hârtii nenumărate, abonamente de internet, toate din fondurile propriilor cabinete. Respingem sugestiile nepotrivite ale conducerii CNAS prin care pacienţii sunt sfătuiţi să-şi aleagă medicul de familie în funcţie de data achiziţionării cititorului de card şi nu cum este firesc, după competentă, reputaţie, disponibilitate!
Ce facem dacă pacientul îşi pierde cardul şi are doar o adeverinţă (adeverinţa nu poate ţine loc, tehnic vorbind, de card..). Considerăm că toată populaţia ţării, nu numai asiguraţii, ar fi trebuit să aibă cardul de sănătate.
În concluzie, dacă se doreşte ca acest proiect să fie în sfârşit funcţional, abordarea CNAS nu este deloc cea potrivită. Este nevoie de colaborare reală, comunicare şi respect, nu de presiuni sau ameninţări.
Preşedinte FNPMF Preşedinte SNMF
Dr. Doina Mihăilă Dr. Rodica Tănăsescu
Leave a reply
Leave a reply