Principalul motiv pentru care romanii opteaza pentru o anumita farmacie sau lant farmaceutic este reprezentat in procent de 28% de pretul practicat, arata Confido, instrumentul dezvoltat de Exact Cercetare si Consultanta, in colaborare cu Link Resource, ce masoara trimestrial dinamica preferintelor populatiei cu privire la sistemului medical si farmaceutic din Romania.

Proximitatea este la randul sau importanta pentru peste 23% dintre locuitori, in timp ce publicitatea pe care si-o fac farmaciile are un cuvant de spus doar pentru 1,5% dintre romani.

Pentru bucuresteni, pretul este mult mai important decat pentru restul populatiei, locuitorii capitalei afirmand in procent de 44% ca pretul ii determina sa se orienteze spre o anumita farmacie. Nu acelasi lucru se poate afirma insa si despre dobrogeni, banateni si moldoveni, pentru care pretul conteaza doar in procent de 9,5%, 11% si 17,5%. Pe langa proximitate, mentionata in procent de peste 28% ca principal criteriu de selectie a unei farmacii, pentru dobrogeni sunt importante serviciile adaugate (9%), recomandarea primita din partea medicului (8%) si publicitatea (8%). Tot proximitatea este cea mai importanta si pentru banateni (34%), in timp ce pentru moldoveni proximitatea si aprovizionarea farmaciei se regasesc deopotriva pe prima pozitie, cu 22%.

Recomandarea medicului reprezinta principalul criteriu de care pacientii tin cont in alegerea medicamentului

In ceea ce priveste decizia referitoare la alegerea unui medicament pentru tratamentul prescris de catre medic, recomandarea primita din partea medicului conteaza pentru 61,5% dintre romani. Si in cazul medicamentelor eliberate fara prescriptie medicala, recomandarea medicului este importanta, insa doar in procent de 26%. La nivel regional insa, se constata diferente cu privire la primul factor ce determina decizia de cumparare pentru aceasta categorie de medicamente. Astfel, pentru locuitorii regiunii Transilvania si Banat, experienta proprie avuta cu produsul este cea mai importanta, fiind mentionata in procent de 28% si, respectiv, 26%, in timp ce pentru rezidentii din Crisana-Maramures pretul produsului este cel mai important factor, acesta fiind mentionat in procent de 31,5% pentru categoria produselor farmaceutice ce nu necesita prescriptie medicala in vederea achizitiei.

Activitatile de promovare, relatia preferentiala a farmacistului cu un anumit distributor de medicamente si recompensarea farmacistului – principalele motive pentru care romanii considera ca farmacistul le recomanda anumite medicamente.

Chestionati in legatura cu motivele pentru care un anumit medicament considera ca le este recomandat de catre farmacist, romanii sunt de parere in procent de peste 28% ca farmacistul este recompensat pentru acest lucru. Mai mult decat atat, relatia preferentiala a farmacistului cu un anumit distribuitor de medicamente este mentionata in procent de 27%, acesteia adaugandu-i-se activitatile de promovare in procent de 26%. Trebuie subliniat faptul ca romanii au ales in procent de 46% cel putin una dintre cele 3 categorii de raspuns mentionate mai sus, in timp ce competenta farmacistului in a recomanda produsul potrivit a fost mentionata in procent de 40%.

Studiul a fost realizat in trei valuri in acest an, urmand ca de acum inainte cercetarea sa fie realizata trimestrial, pentru a surprinde dinamica preferintelor populatiei cu privire la sistemului medical si farmaceutic din Romania.

Metodologie

Universul cercetarii a fost reprezentat de persoane cu varste cuprinse intre 18 si 70 de ani, rezidente in mediul urban. Volumul esantionului a fost de 1.154 respondenti, care au raspuns la chestionarul Exact Cercetare si Consultanta, administrat pe internet. Respondentii au fost selectati aleatoriu din panelul Exact Cercetare si Consultanta, care contine 20.000 de respondenti. Culegerea datelor a fost realizata in intervalul 20-23 Septembrie 2013.

Leave a reply