Consiliul Concurentei a declansat o noua investigatie sectoriala privind piata farmaceutica din Romania pentru a analiza si corecta posibile disfunctionalitati de natura anticoncurentiala.

Potrivit studiului finalizat de CC in 2011, pe anumite piete se comercializau cu precadere medicamente inovative, desi drepturile de proprietate intelectuala ale acestora expirasera, iar medicamentele generice (cu aceeasi substanta activa, dar mai ieftine) ar fi trebuit sa castige cota de piata in detrimentul medicamentelor inovative. Astfel, potrivit CC, investigatia sectoriala va cuprinde o analiza detaliata a gradului actual de penetrare al medicamentelor generice.
“Vrem sa vedem daca in ultimii ani gradul de penetrare al produselor generice s-a imbunatatit. De altfel, aceasta actiune se inscrie in linia preocuparilor Comisiei Europene, care este interesata de eventualele actiuni ale marilor firme farmaceutice de a bloca intrarea pe piata a medicamentelor ieftine, asa numitele medicamente generice”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Un alt aspect ce va fi analizat in cadrul investigatiei sectoriale se refera la schimbarea sistemului de distributie al medicamentelor. Potrivit CC, mai multi producatori de medicamente si-au exprimat intentia de a trece de la modelul clasic de distributie, care se realiza prin mai multi distribuitori, la un model de distributie ce va fi realizat direct de catre producatori, sau printr-un numar redus de distribuitori.
Diferenta majora fata de sistemul clasic consta in faptul ca toate conditiile comerciale acordate farmaciilor si/sau spitalelor vor fi stabilite direct de catre producator si nu de catre distribuitor, ca pana acum. Astfel, investigatia sectoriala va analiza daca aceasta modificare a sistemului de distributie ridica probleme din punct de vedere concurential.
“Consiliul Concurentei recomanda tuturor intreprinderilor implicate in distributia de produse farmaceutice din Romania, producatori si distribuitori, sa nu opereze modificari in structura si sistemul de distributie existent pe piata, pana la momentul in care autoritatea de concurenta va finaliza investigatia si va emite indrumari prin care distributia de astfel de produse sa se desfasoare cu respectarea deplina a regulilor de concurenta. Analiza va permite, de asemenea, ConsiliuluiConcurentei sa isi fundamenteze punctul de vedere fata de modificarile legislative si de politici ce se preconizeaza in acest sector si asupra carora autoritatea de concurenta este solicitata sa emita un aviz”, se arata in comunicatul emis de CC.
In cadrul investigatiei sectoriale pentru cunoasterea pietei, Consiliul Concurentei poate solicita informatii, documente sau declaratii tuturor actorilor implicati.

Leave a reply