Autor: Dr. farm. prim. AURORA TOMA – Director S.C. PRIMULA OFFICINALIS S.R.L. – Consultanta pentru afaceri si management

Evolutia farmaciei individuale in Romania, primele infiintari, dezvoltarea rapida la
nivel national, apoi stagnarea si in ultima vreme declinul acesteia, consecinta a
legislatiei specifice aparute fara o viziune coerenta, rezolvarea unor situatii de
moment mai ales pentru a rasplati mai mult loialitati politice, a constituit o
preocupare constanta a mea.

Am studiat comparativ prevederile
legislative in domeniul
farmaceutic din unele state europene,
dar si prevederile pe
baza carora functiona farmacia
romaneasca (exclusiv individuala), in perioada
interbelica.

Analiza de fata pleaca de la unele declaratii
facute de reprezentantii principalelor institutii
implicate in activitatea farmaceutica, incepand
cu luna ianuarie 2010. De ce ianuarie 2010?
Pentru ca incepand cu 1 octombrie 2009
a intrat in vigoare o hotarare de guvern (HG
nr. 1088/2009 care modifica si completeaza
Contractul – cadru 2009, aprobat prin
HG 1714/2008), act normativ care aducea
termenul de decontare a medicamentelor
compensate si gratuite (si asa nerespectat
de autoritati) de la 90-120 de zile, la
120- 210 zile.

Acelasi act normativ reglementa aplicarea
retroactiva a decontarilor incepand cu
data de 1 iunie 2010.

In luna ianuarie 2010, urmare a
acumularii de datorii neonorate de catre
casa de asigurari catre farmacii si ale acestora catre furnizori, pe fondul crizei economice
mon diale care a condus la saracirea
populatiei bolnave, situatia farmaciei individuale
aproape devine dramatica.

In acest context, la nivelul economiei
nationale se inregistreaza un declin economic
major, asa cum rezulta dintr-un comunicat
al Oficiului National al Registrului
Comertului, publicat in februarie 2010:

– Peste 2.000 firme au intrat in insolventa
in ian. 2010, cu 10% mai mult fata de dec.
2009. Comparativ – de peste patru ori mai
mult – ian. 2010, fata de ian. 2009.
– Cele mai multe sunt: 238 din
Bucuresti, 146 din Cluj, 125 din Constanta,
112 din Timis.
– Cele mai putine: Covasna – 3, Calarasi – 9.
– Ian-febr. 2010 – 40% dintre firmele
in insolventa sunt din domeniul comertului
– Toate judetele au raportat cresterea
numarului de suspendari, in 9 judete, de
peste zece ori, respectiv: Arges (176 fata de
15 ), Bacau (173 – 11), Caras-Severin (58 –
5), Dolj (119 – 10), Gorj (79 – 6), Ialomitadar nu mai putin de limita minima
aferenta intervalului de venituri in care se
incadreaza.

Situatia economica a farmaciei individuale
a continuat sa devina critica, in contextul
in care nu s-au facut plati pentru decontarea
medicamentelor eliberate, iar in
jurul datei de 15 mai 2010 fondurile aprobate
pentru tot anul 2010 s-au epuizat.
La propunerea ministrului sanatatii,
Gu vernul Romaniei a aprobat OUG
46/2010, publicata in Monitorul Oficial
nr. 352/27.05.2010, partea I, prin care se
autorizeaza CNAS si casele de asigurari, sa
incheie angajamente legale suplimentare in
anul 2010, in limita sumei totale de 500 milioane
lei, pentru medicamentele compensate
si gratuite.

In luna septembrie 2010, Asociatia
Producatorilor Romani de Medicamente
Generice publicau un comunicat prin
care:,,Producatorii de medicamente generice
cer statului plata arieratelor, de peste
714.000.000 euro si reducerea termenelor
de plata, care se apropie de un an. Va loric,
medicamentele generice reprezinta un sfert
din piata medicamentelor din Romania.
Din punctul de vedere al consumului, acestea
reprezinta 62% din piata.

De la inceputul acestui an CNAS nu a decontat
medicamentele livrate de producatorii
de medicamente generice din Romania,
iar datoriile au ajuns la 1,5 miliarde de lei,
echivalentul a aproape 360.000.000 euro, in
conditiile in care s-au prelungit termenele
de plata pentru medicamentele compensate
si gratuite, acestea putand ajunge 300
de zile. CNAS nu a inceput decontarea medicamentelor
utilizate in 2010, nereusind
practic sa incheie compensarea consumului
de produse farmaceutice nici macar pentru
anul 2009. Pe langa datoriile pe care le
are statul catre producatori, Asociatia atrage
atentia si ca accesul romanilor la medicamente
s-a redus. Chiar daca pretul medicamentelor
generice a scazut cu aproape 10 lei
in ultimele 12 luni, consumul s-a dimi nuat
semnificativ in aceeasi perioada, indicand o
scadere a puterii de cumparare. In cazul in
care statul nu va rezolva problema arieratelor
din sistemul medical, producatorii care
detin fabrici in Romania vor fi nevoiti sa
reduca productia si costurile, operand concedieri
si chiar sa isi lichideze afacerile din
tara”.

In luna septembrie 2010, printr-o rectificare
bugetara, s-au alocat CNAS, bani pentru a
onora datoriile catre farmacii pentru anul
2009, pana la nivelul lunii martie 2010 (in
proportie de 50-60%)

Material si metoda:

– Legislatie farmaceutica de baza
– Tehnici statistice

1. Legea farmaciei, Legea nr. 266/2008,
republicata si Norme metodologice de aplicare,
Ordinul ministrului sanatatii nr.
962/2009
2. Adaosul comercial in farmacia comunitara,
Ordinul ministrului sanatatii nr.
75/2009
3. Decontarea medicamentelor compensate
si gratuite
– Contract – cadru 2010, HG nr.
262/2010, Monitorul oficial nr.
207/01.04.2010, partea I
– Norme metodologice de aplicare, Ordinul
nr. 265/408/2010 a ministrului sanatatii
si presedintelui CNAS pentru aprobarea
normelor metodologice de aplicare a Contractului
– cadru 2010, Monitorul Oficial nr.
207/01.04.2010 si nr. 207 bis/01.04.2010,
partea I; Ordinul 982/614/2010 al ministrului sanatatii si presedintelui CNAS,
pentru modificarea si completarea Normelor
la Co-Ca 2010, Monitorul oficial nr.
443.01.07.2010.
– Programe nationale de sanatate, HG
nr. 261/2010 privind aprobarea Programelor
nationale de sanatate pentru anul
2010, Monitorul oficial nr. 205/01.04.2010,
partea I.

1. Pana la publicarea Legii farmaciei,
legislatia in vigoare a avut urmatoarele criterii
de functionare:
a. Criteriu geografic
– 1990 – 1994 – nu a fost precizat in
norme
– 1994 – 1999 – o farmacie la 500 m – de
alta farmacie
– 1999 – 2001 – o farmacie la 250 m – de
alta farmacie
– 2001 – 2010 – eliminat de ministrul D.
Bartos, – eliminat in Legea Farmaciei.
b. Criteriu demografic
– 1991 – 1999 farmacie/7000 locuitori
– 1999 – 2004 farmacie/5000 locuitori
– 2004 -2009
– farmacie/3000 locuitori – in Bucuresti
– farmacie/3500 locuitori – resedinte de judet
– farmacie/4000 locuitori – alte orase
– prezent
– farmacie/3000 locuitori – in Bucuresti
– farmacie/3500 locuitori – resedinte de judet
– farmacie/4000 locuitori – alte orase
– oficine locale de distributie in mediul rural
in care nu sunt farmacii, inclusiv in satele
arondate oraselor.
– oficine locale de distributie in statiunile aflate
pe litoral, in perioada sezonului estival

Pentru infiintarea unei farmacii, Legea
farmaciei nu legifereaza proprietarul
farmaciei (poate fi oricine), pastreaza criteriul
demografic pana la data de 31.12.2010,
nu are criteriu geografic. Prin Ordinul nr.
344/2010, publicat in Monitorul oficial
nr. 264/22.04.2010, s-au adus urmatoarele
modificari la Normele de aplicare a Legii
Farmaciei: ,,Receptura si laboratorul pot fi
organizate si in aceeasi incapere, daca spatiul
are o suprafata de minimum 10 mp si daca
volumul de activitate permite acest lucru.
Pentru farmaciile comunitare din mediul rural
si urban, organizarea si dotarea incaperii
de receptura si laborator se va face numai in
cazul in care acestea declara ca prepara formule
magistrale si oficiale”.

Modificarile adoptate, privind optiunea de
a prepara sau nu, retete magistrale si oficinale,
in farmacia din mediul urban, vor desfiinta
farmacia, identificand-o cu dro gheria!
De altfel, prin aceasta masura, s-au legalizat
toate farmaciile nefarmacistilor si pe
cele ale unor farmacissti, care au acordat prea
putina atentie invatarii prepararii personalizate
a medicamentelor la nivelul recepturii!
Aceasta propunere nu poate avea un fundament
profesional, ci este inca o masura
prin care scade nivelul calitatii serviciilor
farmaceutice pentru omul bolnav!
In plus criteriul fundamental care
legifereaza farmacia europeana, proprietatea
exclusiva a farmacistului asupra farmaciei,
este absent in legea farmaciei din Romania,
cu consecinte deosebite asupra existentei
farmaciei individuale.

2. Adaosul comercial (legiferat in prezent
prin Ordinul ministrului sanatatii nr.
75/2009, in vigoare din aprilie 2009).
– Media adaosului este 20%
– Segmentul medicamente Rx: 12% –
14%, in functie de medicamentele prescrise
si eliberate;
Adaosul comercial a crescut la distribuitor
in defavoarea farmaciei. Aceasta are semnificatie, in contextul in care distribuitorul
are propiul lant de farmacii, acolo
unde distributia se face preferential catre
farmaciile proprii, apoi catre celelalte farmacii,
pastrandu-se procente semnificative in
firma, prin depozit.



3. Decontarea medicamentelor compensate
si gratuite (Contract-cadru 2010):
Termenul de decontare a crescut in mod
oficial de la 120 – 60 de zile la 210 – 90 de
zile. In practica, platile sunt abia la nivelul
lunii martie 2010 (in procent de 60%), iar
pentru programul de diabet (ADO), hepatite,
oncologie, posttransplant nu s-au facut
plati pentru anul 2010. Practic sunt 12 luni
(365 zile) de la eliberarea medicamentelor
din farmacie catre pacient, in contextul in
care contractele farmaciei cu furnizorii sunt
la 120 – 90 de zile.

Raman neacoperite perioade pana la
5-6 luni; de aici penalitati, presiuni juridice,
cedari de farmacii la nivelul valorii datoriilor,
catre furnizori sau catre altii.

Consecinte

In luna februarie 2010, potrivit datelor
publicate de Ministerul Sanatatii prin
Directia Strategii si Politica Medicamentului,
farmaciile independente reprezentau
72% din numarul total de farmacii comunitare.
In luna septembrie 2010, procentul
a scazut la 57,52%, (tabel 2). Se observa ca
in circa 6 luni, 15% dintre farmacii, s-au
desfiintat, fondul de comert fiind preluat de
catre firme nefarmaceutice, care au crescut in
aceeasi perioada de la 28% la 42%.
Este deosebit de semnificativa situatia
farmaciilor individuale comparativ cu farmaciile
nefarmacistilor, pentru fiecare sector
din municipiul Bucuresti, redata in tabelul
nr. 3. In nici un sector nu mai exista majoritatea
farmaciilor individuale. Mai mult, sectoarele
5 si 6 au farmacii ale nefarmacistilor
in procente de 80% si mai mult.

Concluzii

1. Farmaciile individuale sunt in declin,
prin faliment, insolventa, devenind treptat o
minoritate. Aceasta se observa deja in Municipiul
Bucuresti si in principalele resedinte
de judet.
Concurenta neloiala, favorizata de prevederile
legii farmaciei, care permit ca importul,
distributia engros si prin farmacii,
sa apartina aceleeasi companii, directionarea
prescrierilor, termenele de decontare in raport
cu termenele impuse farmaciilor, prin
contracte de catre furnizori, sunt realitati
care conduc economic la disparitia treptata
a acestora.

2. Farmaciile comerciale sunt in continua
ascensiune, favorizate fiind de legislatie. Astfel,
dupa ani de extindere agresiva, in care se
bateau cu bancile si cazinourile pentru spatii
stradale, retelele de farmacii au fost mai
prudente anul trecut si au asteptat reglarea
fluxului de bani care vin de la casa si care
reprezinta principalul venit.

Din datele prezentate intr-un studiu de
piata al Ziarului Financiar, doar retelele de
farmacii au avut cresteri. Cresterea puternica
a retelelor de anul trecut s-a bazat pe de o
parte, pe cresterea consumului de medicamente,
in conditiile in care s-au eliminat plafoanele
de farmacii in toamna anului 2008,
dar si pe extinderea agresiva derulata pana in
2009.
Retelele gasesc relativ mai usor finantarea
necesara pentru a compensa incetinirea
platilor de la casele judetene de sanatate.
In plus :
– au import si depozite proprii;
– aprovizionare completa;
– adaos comercial, pana la 100% (al firmei
in care sunt parte);
– pot astepta platile CNAS, fara a fi sub
presiunea unor furnizori;
– oportunitati facile de a creste in numar
de unitati, achizitionate la valoarea medicamentelor
furnizate ca depozit, prin incapacitatea
farmaciei individuale de a rezista la
conditii neloiale, create de legislatie si de
autoritati.

Leave a reply