Interviu realizat de Dr. Mirela Radulescu
Dr. Viorel Vasile, Presedintele Asociatiei Distribuitorilor Romani de Medicamente
In primul rand sunt medic. Sunt in sistemul
sanitar romanesc, de pe vremea lui
Ceausescu. Am trait si vremurile acelea
si vremurile actuale. Am fost medic si in
clinica universitara si in marile spitale,
dar si in dispensar comunal, in sistemul
de ambulanta de stat, dar si privat. Asa
ca, pot spune ca sunt un cunoscator al
sistemului sanitar romanesc, si afirm cu
convingere ca am intrat intr-o perioada in
care, este imperios necesar ca la conducerea
Ministerului Sanatatii si Casei
de Asigurari, sa vina profesionisti!
In situatia aceasta de criza,
globala, si desigur si din piata
farmaceutica, care sunt relatiile
pe care le aveti cu autoritatile,
respectiv MS si CNAS?
Din pacate relatia cu decidentii din Ministerul
Sanatatii si Casa de Asigurari, este
destul de rece, in sensul ca nu avem comunicare.
Dialogul pe care noi il doream nu
exista. Am avut o singura intalnire oficiala
cu ministrul sanatatii, si tot o singura intalnire
oficiala cu presedintele CNAS. Destul
de obtuz si Ministerul Sanatatii si Casa de
Asigurari, din acest punct de vedere, al dialogului.
Si intalnirile respective
cand au avut loc?
In primavara. Atunci ne-am intilnit si cu
ministrul, si cu pre sedintele Casei. Am vorbit
cu fiecare despre datoriile pe care le au
catre noi.
Acum incercam sa discutam despre noul
proiect de Ordin de Ministru, de lista C2, despre
preturile medicamentelor cuprinse in programe
nationale de sanatate.
Acest Ordin prevede un ados de 1,5% pentru
farmacii si 4% pentru noi, distribuitorii. Se
doreseste scaderea pretului de pe raft cu 12%,
fata de pretul actual. Ceea ce, in unele cazuri,
dupa simularile facute de noi, ne va duce la un
pret mai mic decat il are producatorul in acest
moment. Si este evident ca, in aceste conditii,
vor disparea unele medicamente de pe piata,
pentru ca producatorii nu vor accepta asa ceva.
Iar faptul ca ar trebui ca medicamentele pe
raft sa aiba un pret mai mic decat cel cu care
este achizitionat de la producator, ma face pe
mine distribuitor sa incalc legea. Sper insa sa ne cheme la discutii si sa solutionam aceasta
problema. Nu stiu cine a facut aceste calcule,
sau daca le-a facut cineva, pentru ca realmente
este ceva negandit! Si in urma acestor
propuneri de calcul am avut reactii ime diate
de la producatori. Vor fi produse pe care nu
le vor mai aduce! Și eu ii inteleg. Au si ei sefi
la Londra, sau la Paris, sau undeva in Statele
Unite, si cred ca fac niste calcule si se gandesc:
de ce sa aducem in Romania niste produse si sa
fim in pierdere?
E multa vreme de cand se tot
spune ca piata farma va cadea, va
intra in colaps. Se prabusea cand
in iunie, cind in iulie si vad ca tot
se prelungeste agonia si piata farma
inca functioneaza…
Este simplu. A venit Fondul Monetar
International si a fortat guvernul sa-si
plateasca si datoriile interne. Ni s-au achitat
datorii si din anul 2005 si din 2006, pana la
30 iunie 2010 scadente, adica tot ce s-a livrat
si in anul 2009. Prin rectificarea bugetara
distribuitorii si producatorii au primit banii
datorati numai pentru anul 2009, dar pentru
2010 nimic!
E criza, dar aceste datorii din 2010 se vor
rostogoli in 2011.
Și daca a fost greu in anul 2010, in care a
venit un trimestru neacoperit din anul 2009,
in anul 2011 va si mai greu, pentru ca se vor
rostogoli ca datorii, trei trimestre!
Trebuie insa sa gasim solutii, pentru ca,
odata intrat in acest fel de business nu ai cum
sa iesi, decat daca intri in faliment. Nu avem
de ales, ori rezistam pe piata, ori iesim.
Ce puteti spune despre situatia
farmaciilor pentru ca sunteti
principalii sustinatori ai lor?
Si noi ii sustinem, dar si producatorii.
Ceea ce prevede noul proiect, ca farmacia
sa aiba un adaos de numai 1,5% este aberant.
Am vazut ca farmacistii au luat atitudine
si mi se pare corect. Un adaos de 1,5%
este foarte putin. Farmaciile sunt obligate,
prin contractul cadru cu Casa de Asigurari
de Sanatate, sa aiba majoritatea medicamentelor,
inclusiv cele din programele nationale,
in farmacie. Dar cu 1,5% adaos, in mod cert
nu le vor mai aduce. Farmacistii nu vor mai
avea cum sa-si acopere darile: chiria, salariile,
curentul, apa, utilitatile toate, ca si impozitele
si taxele, care sunt atat de mari, incat ar
trebui sa aiba un anumit profit ca sa poata
face fata.
L-am avertizat pe domnul ministru de
pericolul in care suntem: farmacistii, ca sa
poata rezista, nu vor mai aduce toate medicamentele
in farmacie, si o parte dintre pacienti
din diverse programe, cu boli cronice, nu vor
mai gasi medicamentele in farmacii.
Cum caracterizati sistemul
farmaceutic si sistemul medical
romanesc in momentul de fata?
In primul rand sunt medic. Sunt in sistemul
sanitar romanesc, de pe vremea lui Ceausescu. Am trait si vremurile acelea si
vremurile actuale. Am fost medic si in clinica
universitara si in marile spitale, dar si in dispensar
comunal, in sistemul de ambulanta de
stat, dar si privat. Asa ca, pot spune ca sunt
un cunoscator al sistemului sanitar romanesc,
si afirm cu convingere ca am intrat intr-
o perioada in care, este imperios necesar ca
la conducerea Ministerului Sanatatii si Casei
de Asigurari, sa vina profesionisti! Nu am
nimic personal cu actualul ministru, chiar e
un om foarte civilizat, dar e avocat! Nu vine
din sistem, nu stie, nu cunoaste problemele
cu care ne confruntam, decat din ceea ce i
se spune. La Casa de asigurari este un medic
care tocmai a venit de la Societatea Nationala
a Sarii! Personal, consider ca la conducerea
Casei de asigurari ar trebui sa fie un economist.
Sau, de ce nu, un absolvent de management
sanitar la conducerea Casei?!
A existat insa si un ministru
al sanatatii, economist.
Cum a fost atunci?
Pe vremea ministrului Nicolaescu, preturile
erau calculate la un curs care nu avea
nicio legatura cu realitatea! De atunci sunt
pierderi uriase, care au dus in faliment si
insolventa o gramada de farmacii, chiar si industrii
de distributie. O parte din datoriile
neachitate la timp, sunt din perioada ministeriatului
domnului Nicolaescu.
Toti cei implicati in sistemul medical
se plang de politizare excesiva si ca
acesta ar fi motivul nereusitei pana
la urma in sistem…
Asta e o mare problema. Și pentru ca tot
am vorbit de ministrul Nicolaescu, il pot cita
aici. La prima intalnire cu dumnealui, cand
a fost numit ministrul sanatatii, mi-a spus
ca este un om corect si deschis, dar, este om
politic. Și fara sa atac pe nimeni, fara sa fac
politica, remarc ca este pentru a doua oara ultimii
15, 20 ani, dupa ’89, cand avem un ministru
al sanatatii avocat! Și este momentul, repet,
ca la carma acestor institutii care coordoneaza sistemul
medical, sa vina profesionisti din sistem.
Sa speram ca aceasta se va petrece la timpul potrivit,
pentru ca suntem deja in al 13-lea ceas!
Sunt distribuitorii in pragul
falimentului?
Nu stiu daca sunt chiar in pragul falimentului,
dar intr-o situatie precara, da! Din
cauza platilor intarziate si a pierderilor cauzate
de inghetarea preturilor pentru medicamente,
din vremea lui Nicolaescu. La vremea
respectiva, preturile medicamentelor
erau calculate la 3,23 euro/leu, calcul oficial,
iar noi, cumparam cu 3,63 euro/leu. Si,
nu numai ca datoriile catre noi nu au fost
platite, chiar si la acel curs leu/euro, dar au
fost platite abia acum!
Insa, cea mai presanta problema, este
acest proiect de Ordin de Ministru, care ar
bulversa intreaga industrie farmaceutica, dar
si pacientii din lista C2, cei din programele
nationale: oncologie, diabet, hiv/sida,
tbc, dializa. Avem nevoie de un dialog cu
autoritatile care sa ne deconteze o suma de
bani, suficienta cat sa ne asigure continuitate
la aprovizionare.
As vrea sa vorbim si despre
sistemul de factoring…
Subiect interesant! Sistemul de factoring
ar fi fost o solutie foarte buna, daca se si implementa.
In ianuarie 2010, am avut prima
propunere, de la o banca din afara tarii,
pe care nu o mentionez din motive lesne de
inteles. Am avut mai multe intalniri cu cei de
la banca, apoi am fost la Ministerul Sanatatii,
la Casa Nationala si la Ministe rul de Finante,
distribuitorii, producatorii, reprezentantii
bancii si farmacistii. Se facea un factoring
rapid si simplu. Noi am fi facut liste cu facturi
de venit, de incasat, vizate apoi de Casa
de asigurari a judetului respectiv, sau a municipiului
Bucuresti, si, de la o banca din
Romania, agreata de banca care era dispusa
sa plateasca, ne luam banii. Cu un comision,
evident, pe care l-am fi impartit si era foarte
mic la vremea aceea, pe care il si negociasem
pana la 7,5%. Asta insemna ca fiecaruia
dintre cele 3 verigi, producatori, distribuitori
si farmacisti, revenea 2,5% comision.
Daca atunci se opta pentru acest model de
finantare, ar fi insemnat o perfuzie pentru anul acesta, erau bani care intrau in bugetul
sanatatii.
De ce s-a impotmolit aceasta solutie
pe care o aveati la indemana?
Ne-am impotmolit la Ministerul de Finante.
Actualul ministru secretar de stat de la
Finante mi-a spus ca trebuie sa fim auditati!
Adica noi aveam bani de primit si noi trebuia
sa fim auditati. Nu am mai au zit asa ceva!
Și trebuia sa fim auditati de catre o anumita
banca, careia sa ii si platim auditul! Nu exista
nicio logica. Ce sens are sa fim verificati daca
suntem solvabili, noi cei care avem de primit
bani? Și acolo s-a oprit totul. Daca aveau
intelepciunea sa introduca factoring-ul din
ianuarie, acum nu ar mai fi fost nemultumiti,
nu ar mai fi existat dera paje, opriri de livrari
sau lipsuri in spitale si in farmacii. Și cat de
putin s-ar fi incasat pe 2010, erau bani care
veneau la bugetul Casei si intram in 2011
mult mai bine, mai echilibrati.
Ministrul Sanatatii vrea sub tutela
ministerului sau Casa Nationala
de Asigurari. Cum comentati?
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate ar
trebui sa fie independenta. Dar sa fie si in realitate!
Si sa fie supravegheata, tutelata de comisiile
de sanatate din Senat si Camera Deputatilor.
Simplu nu? Dar banii colectati pentru Sanatate
sunt rulati de Ministerul de Finante in diverse
scopuri si tocmai de aceasta nu e Casa
independenta! De exemplu, pentru luna septembrie
s-au colectat banii pentru sanatate de
la toti angajatorii si angajatii! Nu spun ca banii
acestia sa intre in octombrie in sistemul sanitar,
pentru ca dureaza pana se centralizeaza, pana se
calculeaza… Dar pot intra in noiembrie, adica
termenele de plata pot fi de 45 de zile. Dar nu
sunt! Sunt de 180 de zile. Si unde se duc acesti
bani? Are cineva evidenta?
Si nici macar nu a fost tinuta vreodata.
Ar mai fi de discutat si despre taxa pe viciu.
Aceasta taxa este o alta problema, complet
ascunsa, secreta. Nimeni nu are acces la ce sume
se ruleaza din aceasta taxa. Iar prin lege, taxa pe
viciu a fost infiintata expres pentru sanatate.
Alocarea unui procent mai mult
decat jenant, din PIB, Sanatatii, ce
inseamna inconstienta, indiferenta,
necunoastere sau sinucidere?
Incapabilitate si inconstienta! Inacapabilitate
pentru ca nu stim, sau nu vrem, sau nu
putem sa punem la punct mecanismele care
sa creasca PIB-ul, deci nu stim mecanismele
economice care sa ne redreseze economia.
Inconstienta, pentru ca toti conducatorii
Romaniei au mizat, in toti acesti 20 de ani,
ca romanul se mai descurca si singur!
Care este parerea dvs., ca jucator
in piata farma, dar si medic, in
legatura cu propunerea infiintarii
famaciei de familie?
Este o prostie povestea cu farmacia de
familie! Pentru ca te "leaga" de o farmacie pe
care nu o poti schimba decat dupa 6 luni!
Sunt multe neajunsuri si a fost gandita
complet aiurea. Deocamdata este o dezba tere.
Farmacistii au ripostat, pe buna dreptate, iar
conceptul in sine nici nu sta in picioare.
In incheiere: ce previziuni aveti pentru
viitorul farmaciilor?
Anul 2011 va fi un an mai dur decat
2010. Multe falimente si insolvente. Ce vreti
sa va spun, sa va mint?!
Leave a reply