Achizitia companiei Sicomed de catre Zentiva, unul din cele mai puternice grupuri farmaceutice din Europa Centrala si de Sud-Est, a fost considerata de specialisti evenimentul economic ala anului 2005 in sectorul farmaceutic.

Prezenta puternica de care se bucura Sicomed pe piata romaneasca va permite companiei Zentiva SA sa construiasca rapid o pozitie de top pe piata produselor farmaceutice si de ingrijire din Romania. Despre trecutul, prezentul si perspectivele noii companii am stat de vorba cu Mariana Wencz, Country Manager Zentiva SA.

Care a fost momentul in care Sicomed a suscitat atentia Zentiva?
Cresterea dinamica inregistrata de Sicomed in ultimii ani a atras atentia mai multor investitori strategici de-a lungul timpului. Grupul Zentiva a devenit direct interesat de compania Sicomed la mijlocul anului 2005, iar datorita evaluarilor care au dovedit profilul complementar al celor doua organizatii, procesul de negociere si achizitie a fost finalizat pana la sfarsitul anului.

Care era situatia Sicomed in momentul preluarii?
In momentul preluarii de catre Zentiva, Sicomed inregistra un ritm sustinut de crestere a rezultatelor financiare si comerciale, care se baza pe operativitatea unei organizatii moderne, aliniata la cerintele standardelor europene.
Compania detinea pozitia de cel mai mare producator local de medicamente, cu o cota de piata in volum de aproximativ 30%. Practic, unul din trei medicamente de pe piata farmaceutica din Romania purta marca Sicomed. Datorita atat acestei prezente puternice pe piata, cat si traditiei, Sicomed era cea mai cunoscuta companie farmaceutica din tara, conform unor studii Gfk realizate la jumatatea anului 2005.
Portofoliul companiei acoperea o gama larga de arii terapeutice si continea aproximativ 136 produse in mai multe forme farmaceutice.
Sicomed detinea certificari GMP pentru toate facilitatile de productie si unele dintre cele mai moderne tehnologii din sud-estul Europei. Sicomed era, de asemenea, prima companie farmaceutica din Romania certificata Lloyd’s Register cu standardul de calitate ISO 9001:2000, care garanteaza functionalitatea unui sistem intern de management al calitatii.
Pe primul semestru al anului 2005 (inaintea tranzactiei de preluare), Sicomed a inregistrat un profit net de 167 miliarde LEI (16,7 milioane RON), in crestere cu 66% fata de perioada similara a anului 2004. Cifra de afaceri a companiei pe aceeasi perioada a fost de 995 miliarde LEI (99,5 milioane RON), cu 15% mai mare comparativ cu primele sase luni ale anului precedent.

Dar situatia Zentiva?
In momentul achizitiei Sicomed, grupul Zentiva era unul dintre cei mai importanti jucatori ai industriei farmaceutice din Europa Centrala si de Est, detinand in acelasi timp pozitii de lider de piata in Republica Ceha si Slovacia. In plus, Zentiva inregistra un ritm exponential de dezvoltare in Polonia, Rusia si statele baltice.
Portofoliul grupului continea circa 270 produse in 500 de forme farmaceutice de prezentare si acoperea o gama larga de arii terapeutice.
Zentiva a intrat pe piata farmaceutica din Romania i n anul 2000 si a inceput sa inregistreze in curand un ritm exponential de dezvoltare. Datorita succesului medicamentului Simvacard, Zentiva a devenit, anul trecut, lider pe piata simvastatinelor din Romania.
Atentia acordata pietei farmaceutice romanesti a crescut de la an la an, pana in momentul in care grupul s-a decis sa achizitioneze Sicomed, transformand astfel Romania intr-una dintre pietele principale pe care actioneaza.

Ce reprezinta aceasta preluare, nu numai pentru Sicomed, ci pentru intreaga piata farmaceutica romaneasca, si cum se reconfigureaza ea prin prisma acestei preluari?
Pentru Sicomed preluarea de catre Zentiva este echivalenta cu deschiderea unor noi si foarte importante oportunitati de crestere. Astfel, expertiza internationala si produsele moderne de care dispune Zentiva ne vor ajuta sa devenim una dintre cele mai puternice companii locale si unul dintre cei mai importanti parteneri ai sistemului de sanatate din Romania.
Constituirea companiei Zentiva S.A., formata pe baza activitatii anterioare a grupului Zentiva in Romania si pe integrarea Sicomed, marcheaza crearea unui lider incontestabil al pietei medicamentelor generice din Romania.
Din punctul de vedere al cotelor de piata consolidate, Zentiva ocupa, in acest moment, locul 5 in topul primelor 10 companii cu cele mai mari vanzari valorice de pe piata. Prin prisma obiectivelor pe termen mediu si lung pe care ni le propunem, suntem siguri ca lansarea Zentiva S.A. va avea un impact foarte mare asupra pietei farmaceutice din Romania.

Care este actualmente portofoliul de produse al Zentiva SA?
In momentul de fata se desfasoara procesul de inregistrare a produselor Sicomed sub marca Zentiva. Procesul de consolidare a celor doua portofolii de produse va fi definitivat dupa jumatatea acestui an.
Portofoliul integrat va contine medicamente de calitate, cu accent pe tratamentele destinate bolilor cardiovasculare, afectiunilor gastroenterologice, durerii si bolilor sistemului nervos central. In plus, vom oferi si o gama complexa de marci renumite de medicamente fara prescriptie medicala adresate atat automedicatiei, cat si profilaxiei.

Procesul de integrare a Sicomed in cadrul grupului Zentiva presupune si restructurari de personal, va exista o noua politica de resurse umane?
Imediat dupa preluarea Sicomed, Zentiva a demarat un amplu proces de recrutare pentru divizia comerciala a companiei. Astfel, in acest moment, echipa comerciala Zentiva S.A. numara 266 de angajati, fiind categoric cea mai mare din piata farmaceutica romaneasca.
Este, deci, evident ca preluarea Zentiva nu reprezinta un pericol la adresa angajatilor ci, din contra, a deschis noi oportunitati in ceea ce priveste dezvoltarea resurselor umane din cadrul companiei.
Procesul de evaluare a compatibilitatii sistemelor de resurse umane folosite de catre cele doua organizatii este in plina desfasurare in acest moment si estimam ca va fi definitivat la jumatatea acestui an. Ulterior, va fi creat un nou cadru, care va prelua elemente din ambele sisteme. Pana cand acest proces de definitivare nu va lua sfarsit, nu putem sa furnizam alte informatii.

Care sunt obiectivele imediate si cele pe termen lung?
Pe piata din Romania, Zentiva isi propune ca pana in 2010 sa devina cel mai puternic furnizor de produse farmaceutice pe principalele arii terapeutice ale sectorului de asistenta primara. De asemenea, ne dorim sa fim recunoscuti drept principalul producator national de medicamente.
Pentru anul 2006, ne propunem sa devenim lider de piata pe ariile terapeutice unde suntem activi si sa acoperim peste 60% din asistenta primara: farmacii, medici de familie in principal. Vom realiza acest lucru prin lansarea, in cadrul acestui an, a 12 produse moderne care sa acopere arii terapeutice diverse: sistemul cardiovascular, sistemul nervos central, sistemul gastro-intestinal, analgezice etc.

Leave a reply